september
2022

Klassieke muziek centraal bij nieuw Tilburgs studentenkoor

Een kleine ruimte met acht studenten, een piano en klassieke muziek op papier. Meer had dirigent Sil van den Hout niet nodig, want de eerste repetitie van TiSK, het Tilburgs Studentenkoor, is een feit.

Al anderhalf jaar lang had de dirigent, die afstudeerde aan het FHK, een droom om een Tilburgs studentenkoor te starten. “Maar dan wel eentje die gefocust is op klassieke muziek, want die heeft Tilburg nog niet.”

Sterker nog, een aantal jaar geleden hief het laatste klassieke studentenkoor in Tilburg zich op. “Wat ik heel bijzonder vind. Want juist in een stad met duizenden (internationale) studenten zou je denken dat er genoeg mensen zijn die deel willen uitmaken van zo’n koor, toch?”

Het ensemble tijdens de HaidaEngels als voertaal
Heel veel studenten kwamen niet op de eerste open repetitie af.  Acht man stond donderdagavond klaar om deel te nemen, waaronder enkele internationale studenten. “Daarom is de voertaal bij TiSK ook Engels zodat iedereen alles kan volgen. So let’s get started.”

Na een korte stemwarming was het moment dat het eerste nummer werd gezongen door het nieuwe koor eindelijk daar. En wie bij klassieke muziek alleen maar denkt aan het repertoire van Bach of Beethoven, kan er niet verder naast zitten. Het ensemble startte met ‘Haida’, een Joods nummer dat vaak gezongen wordt op bruiloften of andere samenkomsten.

Traditie en landschappen
De titel verklapt ook meteen de gehele tekst van het nummer. Meer dan ‘Haida, Haida, Haida' werd er niet gezongen. Maar de groep breidde wel uit met de traditionele danspasjes die erbij hoorden.

Na de Joodse ijsbreker was het tijd voor het echte werk. Iedereen kreeg bladmuziek uitgedeeld en ging aan de slag met ‘Myoon-Myoon’, een muzikaal stuk dat de Australische landschappen beschrijft. “Een vernuft en slim muziekwerk als je het mij vraagt”, aldus dirigent Van den Hout.

Ilse SchuitZingen voor plezier
Een van de studenten die donderdagavond in opperste concentratie deelnam, was de Groningse Ilse Schuit. Ze studeert klassieke zang aan de FHK en de open repetitie kwam voor haar als geroepen. “Ik ben toe aan weer zingen voor mijn plezier in plaats van voor een cijfer. Dat bevalt me deze avond erg goed.”

Ilse komt oorspronkelijk uit de musicalwereld, maar merkte dat de sfeer daar een stuk competitiever was. "Ik nam uiteindelijk zangles bij een klassiek geschoolde koordirigente. Zij maakte van mijn muziekhobby een klassieke muziekhobby, en daar ben ik nu nog steeds heel blij mee. Deze stijl past namelijk een stuk beter bij me."

Zangtalent niet nodig
Iedereen is volgens Schuit welkom in de wereld van de klassieke muziek. “Hier werken we samen naar eenzelfde doel in plaats van dat we anderen af willen troeven. En ook al heb ik pas één repetitie van TiSK meegemaakt, ik merk wel meteen dat de sfeer onderling erg goed is. Grote kans dus dat ik blijf.”

Zangtalent of niet, de deuren van TiSK staan echt voor iedereen open, benadrukt Van den Hout. “Ook als je niet kunt zingen of nog geen ervaring hebt, ben je van harte uitgenodigd. Ik hoop zelfs dat zulke studenten zich juist bij ons aanmelden.”

Studentenkoor TiSKKlaarstomen voor kerstconcert
Maandag 6 oktober is de tweede open repetitie van het nieuwe Tilburgse studentenkoor. Daarna stoomt het ensemble zich middels wekelijke repetities in Cultuur BSO Monopole klaar voor het eerste concert, dat plaatsvindt op 22 december. “Dan houden we een klein kerstconcert. Waar dit precies plaats gaat vinden weet ik nog niet, maar ik weet zeker dat deze stad genoeg mooie en geschikte plekken te bieden heeft.” [Noëlle van den Berg]

Corina Brekelmans
2022