december

Kirsten Cuppen: 'Blijf dicht bij jezelf'

Nu ze weet dat ze genomineerd is voor de Docent van het Jaar-verkiezing gaat ze er ook helemaal voor. Winnen. Dat is het doel van Kirsten Cuppen, als docent werkzaam binnen FLOT. “Ik wil dat ons mooie vak in the picture komt.”

Cuppen werkt pas een jaar bij Fontys, maar is absoluut geen leek in het onderwijs. Voordat ze in het hbo aan de slag ging, werkte ze al in het mbo, voorgezet onderwijs en primair onderwijs. Ze heeft zo’n beetje alle soorten gezien en geproefd. “Bij Fontys houd ik me vooral bezig met pedagogische lessen voor startende docenten”, zegt Cuppen.

De docent vertelt makkelijk en graag over haar beroep. Dat ze een passie heeft voor het vak, blijkt uit haar enthousiasme, maar ook uit het feit dat ze vorig jaar de prijs voor Docent van het Jaar in het mbo won. “Toen ik hoorde dat ik nu ook genomineerd ben voor Docent van het Jaar in het hbo, dacht ik meteen: ik ga hier volledig voor.”

Kirsten CuppenDat doet ze niet omdat ze zo nodig die titel op haar naam wil hebben staan. Toegegeven: het is leuk, maar het is niet haar hoofddoel. “Ik wil laten zien hoe tof ons beroep is, hoe leuk het is om leraar te zijn, welke mooie momenten je meemaakt en wat je écht kunt bereiken bij studenten. En ik hoop dat mensen naar de positieve kanten van dit beroep gaan kijken, zodat er vaker voor het vak gekozen wordt. Dat is mijn doel en daarom wil ik winnen.”

Positief ingesteld
Cuppen heeft haar nominatie vermoedelijk te danken aan een klas eerstejaars Engels-docenten. “Wat ik van hen terugkrijg, is dat ze het fijn vinden dat ik met ze meedenk en positief ben ingesteld. Maar wat ze vooral prettig vinden, is dat ik veel praktijkervaring heb en dat ik daardoor de theorie goed kan koppelen aan praktijkvoorbeelden. Ze zeggen dat ze daar het meest van leren.”

Het beroep van Cuppen kent heel veel mooie kanten. Het leveren van een bijdrage aan startende docenten bijvoorbeeld. Of ervoor zorgen dat studenten over voldoende vaardigheden en kwaliteiten beschikken om zo zelfverzekerd voor de klas te kunnen staan. “Ik zeg altijd: van gelukkige docenten leer je de mooiste dingen.”

Jezelf durven zijn
Gelukkig zijn dus, en zelfverzekerd. Dat wenst Cuppen al haar studenten toe. “Ik wil iedereen meegegeven dat ze dicht bij zichzelf moeten blijven. Je krijgt als docent heel veel dingen te horen over wat je wel en niet moet doen, maar daar prikken studenten meteen doorheen. Als jij niet authentiek bent, niet jezelf, dan werkt het niet."

Ze vervolgt: "De een is streng en de ander wat rustiger, maar dat is prima. Zolang je jezelf durft te geven en open durft te zijn, dan krijg je dat ook terug. Eerst relatie, dan prestatie. Als iedere docent daar de focus op legt en dus bij zichzelf blijft is de basis gelegd, en komt het lesgeven vanzelf.” [Karen Luiken]