november

Kinderrechtendag is groots feest, maar ook broodnodig

Het Koning Willem II-stadion in Tilburg stroomde woensdagmiddag vol met ruim honderd kinderen en volwassenen. Niet om een voetbalwedstrijd te kijken, maar om hun goudeerlijke mening te geven tijdens de Kinderrechtendag. Met als thema: Lekker in je vel, hoe dan?!

Veilig, gezond en gelukkig opgroeien, staat deze middag centraal. Aan de hand van verschillende activiteiten onderzoeken eerstejaarsstudenten Pedagogiek allerlei vraagstukken die voortkomen uit de moderne en snel veranderende samenleving. “Want ook jongeren en kinderen staan daarin behoorlijk onder druk”,  aldus lector Pedagogiek Maike Kooijmans. “Kinderen zijn steeds ongelukkiger of hebben last van de snelheid waarin alles verandert.”

Jill, Marthe, Daphne en EmilyDat onderzoek gebeurt aan de hand van verschillende workshops, zoals Inside Out, waarbij kinderen spelenderwijs aangeven welke emoties zij voelen bij bepaalde nieuwskoppen over sociale media, school en thuissituaties. En het schilderen van maskers, waar kinderen zowel aan de binnen- als buitenkant op mogen schilderen. De vraag die daarbij belangrijk is: zit er verschil tussen wat je laat zien en hoe je je echt voelt?

Stem van kinderen centraal
Tijdens de verschillende activiteiten wordt ook onderzoek gedaan. Kinderen wordt gevraagd naar hun emoties, gevoel en denkwijze. Ook mogelijke oplossingen voor bepaalde situaties passeren de revue. “Het is belangrijk dat we van de kinderen zelf horen hoe het met hun mentale gezondheid is”, laten studenten Emily, Daphne, Marith en Jill weten. “De stem van de kinderen staat daarbij centraal, zodat we meer te weten komen over hun belevingswereld.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

Diede en Selin, beide leerlingen van basisscholen in Drunen, hebben in ieder geval een topdag. “Het is sowieso een leuke ervaring om onze mening te mogen geven door middel van alle activiteiten die we doen.” Leerling Niels uit Hilvarenbeek laat tijdens een gezamenlijke bijeenkomst weten wat hij van de dag verwacht. “Zeg niet: ‘oké leuke informatie, maar daar doen we niets mee’ wanneer jullie van ons iets horen. De dingen die wij zeggen en willen, moeten ook echt uitgevoerd worden.”

Diede en SelinDat komt, als het aan lector Maike Kooijmans ligt, helemaal goed. “Alle informatie die we ophalen, wordt door onze eerstejaarsstudenten geanalyseerd, zodat tweedejaarsstudenten het volgende semester met deze gegevens aan de slag kunnen.”

Verandering
“Uiteindelijk gaan we de ideeën van de kinderen concretiseren, vormgeven en uitvoeren in Loon op Zand.” De uitkomst van de analyse wordt daarnaast met alle elf aanwezige gemeentes gedeeld. “En als de pilot in Loon op Zand een succes is, wordt ook dit doorvertaald naar de rest. De mening en stem van kinderen wordt nog lang niet altijd serieus genomen terwijl we zoveel van ze kunnen leren. Daar gaan wij mede dankzij deze Kinderrechtendag verandering in brengen.”[Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd