Kim helpt studenten als schrijftutor Taalwerkplaats

Studenten van lerarenopleidingen die andere studenten begeleiden in taalvaardigheid. Dat is wat de Taalwerkplaats van Fontys in een notendop inhoudt. Een leuke bijbaan die ook nog eens goed verdient vindt Kim Karremans, vierdejaarsstudente Lerarenopleiding Nederlands. Kim is op zoek naar collega-tutoren, want afgelopen collegejaar was ze de enige.

De Taalwerkplaats is een instituut dat studenten van alle lerarenopleidingen begeleidt in taalvaardigheid. Een greep uit het aanbod: hulp bij het schrijven van artikelen, het opmaken van portfolio’s en het organiseren van workshops en cursussen. Kim zet zich binnen de Taalwerkplaats in als schrijftutor voor andere studenten. “Best leuk om als student andere studenten te helpen en er ook nog eens voor betaald te krijgen. Daarnaast leer ik als tutor ook veel over mijn gesprekstechnieken en planningen, wat me later in mijn carrière als lerares ook weer kan helpen.”

De studente werkt inmiddels een jaar bij het instituut en houdt zich met van alles bezig. “Of het nu gaat om een lang traject voor mensen met heftige faalangst, schrijfangst of motivatieproblemen of om studenten die moeite hebben met zinsopbouw, vorm of spelling: ik help iedereen.”

Kim KarremansVoldoening en salaris
Dat doet Kim zo’n vijf uur per week, een uur per student die hulp nodig heeft. “Toch wordt het nu wat rustiger. Dat is ook niet zo gek, want het collegejaar is bijna ten einde.” Voor haar werk krijgt de studente 11,50 euro per uur. Studenten jonger dan 21 jaar die tutor willen worden, verdienen 9 euro per uur. “Een net bedrag toch? Wat dat betreft zou het alleen maar mooi zijn als meerdere studenten zich als tutor aanmelden. En hoewel het werk me zeker tijd en moeite kost, geeft het ook voldoening wanneer studenten weer op schema liggen of me niet meer nodig hebben.”

Hoewel Kim in het begin heel erg moest wennen aan het terechtwijzen van andere studenten, voelt ze zichzelf nu helemaal op haar gemak. “Dat merk ik ook aan de studenten die ik begeleid. Ook zij moeten zich prettig en veilig voelen, dat is misschien nog wel het belangrijkst. Zij hebben hulp nodig en moeten eerlijk kunnen zijn over waar ze mee zitten. Als ik dat kan bewerkstelligen, ben ik tevreden.”

Helpen waar nodig
Kim wil de studenten van lerarenopleidingen motiveren om aan de slag te gaan binnen de Taalwerkplaats. Ook docenten worden aangemoedigd om studenten door te sturen, wanneer zij een student zien die hulp nodig heeft op deze vlakken. “Een traject van tien weken is echt niet altijd nodig. Soms gaat het zelfs na twee afspraken alweer als gesmeerd. Het belangrijkste is vooral dat iedereen moet weten dat ze bij ons aan kunnen kloppen.”

Hoewel Kim nog een jaartje moet studeren denkt ze ook na over de toekomst van de Taalwerkplaats. “Het zou fantastisch zijn als dit initiatief uiteindelijk Fontysbreed kan worden opgezet, maar daar heb ik helaas weinig over te zeggen. Voor nu is het vooral belangrijk dat we onder de lerarenopleidingen gaan groeien, zodat we alle studenten kunnen helpen waar nodig.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Ben je student aan een van de lerarenopleidingen van Fontys, ben je goed in taal en wil je medestudenten helpen? Neem dan contact op met taalwerkplaats@fontys.nl. Ook studenten die hulp nodig hebben met hun taalvaardigheid kunnen via dit mailadres contact opnemen.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Rachid Jehjouh
June
Beste Kim,

Met deze mail wil ik u laten weten dat uw naam via Karin Verouden heb. Ik wil je graag vragen om mij te helpen.

Mijn essay voor pedagogische vraagstukken is slecht beoordeeld. Het gaat voornamelijk over Nederlands en de criteria.

Wilt u AUB mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Rachid Jehjouh

Docent Frans

Kristien Mijten
June
Goed om te lezen hoe je het tutorschap ervaren hebt, Kim!
Hopelijk levert het artikel ook wat opvolgers voor je op.