Tilburg,
maart
2024

Kiezen studenten voor catering of supermarkt?

Het is lunchtijd op Campus Stappegoor. Je zou verwachten dat de kantine op de campus rustig aan overspoeld wordt, maar niets is minder waar. Het is juist enorm druk bij de naastgelegen Jumbo supermarkt, waar een invasie van studenten plaats lijkt te vinden. Kiezen studenten dan massaal voor de supermarkt? En waarom? Bron maakt een rondje.

Extra personeel is ingeschakeld om een klein oogje in het zeil te houden, want het is de piek van de dag. Niet gek ook, omdat de supermarkt een stuk goedkoper is dan de kantine op Stappegoor.

Ter illustratie: de pistoletjes op de campus gaan vanaf 3,75 euro over de toonbank. Een pistoletje bij Jumbo kost zo’n veertig cent. Neem er twee mee en bijvoorbeeld een bakje filet americain en je bent voor 3,80 euro klaar. Maar dan heb je wél twee broodjes.

Lynne (links)Uren aan energie
Die afweging maak Lynne, student aan de lerarenopleiding Nederlands, ook. Zij komt het campusterrein op gelopen met een luxe belegd broodje kip en pesto, in een zakje van Jumbo. “Een panini bij Fontys is even duur als dit broodje, maar vult niet. De broodjes zijn hier niet alleen duurder, maak ook veel kleiner. Nu heb ik voor hetzelfde geld een broodje waar ik uren op door kan. Die prijs-kwaliteitverhouding, daar gaat het me om.” Ook het feit dat ze even lekker buiten is, doet Lynne goed.

Dat laatste lijkt bij meer studenten een belangrijke factor te zijn. Althans, zo denken de medewerkers van de catering in P1 erover. “Wanneer het droog is, zien we dat meer studenten richting de supermarkt trekken, maar met slecht weer blijven ze juist binnen hangen en wordt er meer verkocht.”

De catering op Campus StappegoorPrijzen in de kantine
In de kantine kost een flesje frisdrank minimaal 2 euro . Een stuk duurder dan bij de naastgelegen Jumbo. “Daar kunnen we inderdaad niet tegenop boksen, maar van andere producten hebben we de prijs juist wel aangepast. Zo kost een avondmaaltijd hier 6,85 euro. Daar kun je zelf niets voor halen. Maar met opties als Thuisbezorgd of een Subway om de hoek komen we ook nog regelmatig andere verpakkingen tegen.”

Voor student Nina, die de lerarenopleiding Spaans volgt, speelt het ook mee dat bij de campuscatering enkel gepind kan worden. “Ik betaal alles tegenwoordig contant, zodat ik beter inzicht heb in mijn financiën. Sinds ik contant betaal, kan ik niets meer op de campus kopen en moet ik dus naar de supermarkt, waar een vers broodje en zelf uitgekozen beleg echt wel een stuk goedkoper is.”

Studenten in de rij bij Jumbo op StappegoorSnelle hap
Campus Stappegoor kent dus concurrentie van Jumbo, en in Eindhoven zitten Albert Heijn en Lidl in de buurt van campus Rachelsmolen. Of iedere student dan ook daar zijn lunch of versnapering haalt? Nee, want ook de eigen kantines worden ook echt nog wel bezocht. Door Mathilde en Floor bijvoorbeeld, beiden student aan de lerarenopleiding Omgangskunde.

De een met een broodje en een blikje Red Bull, de ander met een flinke chocoladekoek. “Ja, het is een heel stuk goedkoper bij de supermarkt, maar we hebben maar vijf minuutjes pauze. Daarom halen we hier nu even wat. Groot voordeel daarvan is dat je de chaos rond lunchtijd bij de supermarkt vermijdt. En als je zin hebt in een croissantje of iets anders van de bakker, zijn deze vaak ook nog eens op.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Hans
2024
Je kunt natuurlijk ook gewoon 's ochtends een lunchpakket maken en dat meenemen.
Angela
2024
Gelukkig zijn er nog genoeg gasten die ons restaurant wel bezoeken waar we elke dag 2 verse soepen aanbieden. Daarnaast minimaal 5 vers belegde broodjes, verse salades, paninis en diverse andere warme versnaperingen. Dus voor hen die ons restaurant nog niet kennen , wees Welkom . En voor de schrijver van dit bericht, graag niet ongevraagd fotograferen en plaatsen