oktober
2019

Keuzegids Hbo: bij Fontys Sittard kan de vlag uit

De veertien leraren- en pedagogische opleidingen van Fontys in Sittard zijn allemaal goed, blijkt uit de Keuzegids Hbo, die vandaag verschijnt. De Keuzegids bestempelt zes ervan zelfs als topopleiding. In zijn geheel haalde Fontys – met 121 opleidingen verdeeld over zeven vestigingen – een vijfde plek op de lijst van twaalf grote hogescholen.

De Keuzegids Hbo geeft elk jaar inzicht in hoe studenten en experts oordelen over opleidingen in het hbo. Die gegevens worden aangevuld met andere cijfers, zoals het aantal studenten dat binnen vier jaar zijn diploma haalt.

Voor de studentoordelen, de belangrijkste factor, had de Keuzegids dit jaar echter geen input, omdat de Nationale Studenten Enquete (NSE) dit jaar niet is gehouden. Dat is voor de Keuzegids altijd de basis voor de studentenoordelen. De Keuzegids gebruikte de NSE-cijfers van studiejaar 2017-2018.

Topopleidingen in Sittard
Ondanks dat lukte het Fontys-locatie Sittard toch om dit jaar zes topopleidingen te leveren, eentje meer dan vorig jaar. De locatie wordt al jaren geroemd om zijn kleinschaligheid en uitstekende opleidingen. Op de opleiding leraar Geschiedenis na, die drie sterren kreeg, scoorden alle opleidingen vier sterren of meer, wat staat voor ‘zeer goed’ tot ‘uitstekend’.

Vergeleken met andere grote hogescholen haalde Fontys in zijn geheel de vijfde plek met precies hetzelfde oordeel als vorig jaar: gemiddeld 61,5 punten (van de 100) voor 101 beoordeelde opleidingen. Bovenaan staat, net als eerdere jaren, Avans Hogeschool. Die haalde 69,5 punten voor 56 beoordeelde opleidingen. Onderaan bungelt Hogeschool van Amsterdam, met 53,5 score.

Theater
Behalve de toppers in Sittard, haalden ook andere opleidingen van Fontys uitzonderlijk goede scores (4,5 of 5 sterren). Dat zijn de opleidingen: Docent Theater in Tilburg, Mechatronica in Venlo, Pabo in Eindhoven, Lerarenopleiding Godsdienst in Tilburg en Lerarenopleiding Maatschappijleer in Tilburg.

Zoals gezegd zijn dat scores die - als het om de studentenoordelen gaat - gebaseerd zijn op oude cijfers. Datzelfde geldt voor de beoordelingen van slechts één ster (zwak) voor de opleidingen Lifestyle studies in Tilburg en Werktuigbouwkunde in Eindhoven. [Petra Merkx]

Zeger Kock
2019
Fontys Sittard doet het consistent al jaren goed in de keuzegids. Terecht kan dus de vlag uit!
Maar (zie het artikel) het mag ons niet verbazen dat Fontys vergeleken met andere grote hogescholen in zijn geheel de vijfde plek haalde met precies hetzelfde oordeel als vorig jaar. De gids is immers gebaseerd op precies dezelfde gegevens als die van vorig jaar: er was dit jaar geen NSE.
Het artikel zegt: "De Keuzegids gebruikte de NSE-cijfers van het studiejaar 2018-2019." Is dat zo? Voor zover ik weet vindt de NSE plaats aan het begin van het kalenderjaar. De laatste was dus die van begin 2018, en dat viel in studiejaar 2017-2018.
Het me altijd wat onduidelijk hoe die punten en sterretjes in de NSE tot stand komen. Wat zeggen ze nu echt over de kwaliteit van de opleidingen? DeBruyckere en Kirschner maken er in hun boeken over onderwijsmythen een punt van dat studenttevredenheid niet alles zegt over onderwijskwaliteit; volgens hun naspeuringen in de literatuur kunnen leerlingen/studenten niet helemaal beoordelen wat goed voor hen is.
Tenslotte een advies: je hoeft de HBO keuzegids dit jaar niet te kopen. Gebruik gewoon die van vorig jaar.