december
2022

Kerstpakket over? Schenk het aan mensen die in armoede leven

In de regio Eindhoven leven honderden mensen die zich tijdens de feestdagen geen extraatjes kunnen veroorloven. Om daar iets tegen te doen komt Fontys Pulsed met redjekerstpakket, een actie waarbij kerstpakketten worden ingezameld voor families die onder de armoedegrens leven.

Het initiatief is vorig jaar in het leven geroepen door Eindhovenaar Mike Weerts. Sommigen kennen hem als acteur, anderen van zijn deelname aan Expeditie Robinson. “Hij kwam op het idee om iets te doen voor de gezinnen die het financieel niet breed hebben”, vertelt Lise den Mulder, een student die zich met veel enthousiasme inzet voor het project.

Lise den MulderAl snel bedacht Weerts dat hij iets met kerstpakketten wilde doen. Als hij er eentje krijgt, blijven veel spullen maandenlang in de la liggen. Chocoladerepen, zoutjes, dipsausjes. Hij doet er vaak niets mee, terwijl arme gezinnen er juist veel aan zouden hebben. “Dus waarom zouden we die spullen niet weggeven?”, vervolgt Lise.

Vrijwilligerswerk
De student is een van de ongeveer tien vrijwilligers die zich vanuit Pulsed aanmeldde voor het project. “Pulsed gaat over wat je doet in het leven. Wat jij brengt in de wereld. Ik ben daarover na gaan denken en kwam tot de conclusie dat ik in het verleden nog niet veel aan vrijwilligerswerk heb gedaan.”

Tijd voor verandering, dacht Lise. En dus schreef ze zich in voor de kerstpakkettenactie. “Je levert er slechts een klein deel van je vrije tijd van in. Vrije tijd die ik anders aan mijn telefoon zou spenderen. En bovendien: wie wil er nou geen steentje bijdragen aan het blij maken van andere mensen? Het geeft je een goed gevoel.”

Geld inzamelen
Vorig jaar zijn er zo’n 700 kerstpakketten ingezameld, nu staat de teller op 150 stuks. “Maar mensen hebben nog tot en met 23 december de tijd om spullen in te leveren”, legt Lise uit. “Ik denk dat we het aantal van vorig jaar wel gaan halen. Misschien zelfs wel verbeteren. We zijn namelijk ook een GoFund-actie gestart, waar inmiddels ruim 3.300 euro mee is opgehaald. Van dat geld stellen we zelf nog kerstpakketten samen.”

Spullen voor de actie kunnen op verschillende punten in Eindhoven worden ingeleverd. De mensen van Pulsed zorgen ervoor dat alles bij de Voedselbank terechtkomt, waar de pakketten tijdens de feestdagen kunnen worden opgehaald. “We wilden de spullen eigenlijk zelf met een grote vrachtwagen bij gezinnen thuisbezorgen, maar dat kan niet omdat we met privacy te maken hebben. Er heerst nog steeds veel schaamte rondom armoede, terwijl dat helemaal niet nodig is.” [Karen Luiken]

Boilerplate

Alle houdbare etenswaren zijn welkom, net als speelgoed voor kinderen, spelletjes, fietsjes en andere spullen waar arme gezinnen iets aan kunnen hebben. Dit zijn de drop-off punten waar alles kan worden ingeleverd:

·      Microlab Strijp-S, Kastanjelaan 400
·      EuroBazarXL, Kloosterdreef 47
·      Cartridge Partners, Aalsterweg 138
·      Voor & Deel, Strijpessestraat 9
·      DHL Service-point, Tongelresestraat 316

Lucas Houben
Hallo allemaal.
Wij van Luc’s Box hebben nog best wel wat goede eetbare spullen over van onze kerstpakketten. Graag zou ik die aan jullie geven. Zou ik donderdag langs kunnen komen ? Groet Lucas
Anne-Marie den Mulder
2022
Wat een mooi initiatief en fijn dat jullie Eindhovenaren een warm hart toedragen!
Groetjes van een trotse moeder❤️
Elkie
2022
Heel mooi om samen met onze super enthouiaste studenten deze actie neer te zetten!
Stuk voor stuk super gemotiveerd om iets te doen voor een ander, in de kou en in hun vrije tijd! Trots om met deze studeten samen te mogen werken! :-)

Mooi interview Lise!