december

Kerst vieren bij een lockdown: zo doen studenten dat

Feestvieren in een keiharde lockdown. Er zit dit jaar wederom niets anders op. Dineren in je bubbel dus, met hooguit vier gasten – huisgenoten daargelaten. Hoe doen ze dat in studentenhuizen? Bron vroeg rond en kreeg antwoord.

Casper van Schendel, tweedejaars student Technische Bedrijfskunde bij Fontys, is sinds kort lid van het studentenkorps ESC Eindhoven en woont nu een aantal maanden in een studentenhuis. Even wennen, vindt hij. “Je woont met negen andere mannen. Dat is wel even anders. Maar het bevalt goed, er hangt een fijne sfeer.”

Casper van SchendelSamen met die negen mannen vierde Casper afgelopen week Sinterklaas. Dat deden ze door een ‘enigszins beledigend’ gedicht voor elkaar te schrijven en daarbij een passend cadeau te kopen.

Met kerst pakken ze het anders aan. “We organiseren een kerst en nieuw-diner”, vertelt hij. “Wel pas in februari omdat iedereen met kerst bij familie is. En de start van het nieuwe jaar vieren we bij andere vrienden.”

Aan tafel is plek voor een mannetje of twintig, oud-leden zijn namelijk ook welkom. Mits de maatregelen het tegen die tijd toestaan. “Het gaat alleen door als het mag. Bovendien doen we voor elke activiteit die we met de vereniging organiseren een zelftest.”

Thema-avond
Door naar Strijp-S, waar Aya Bergkamp samen met vijf leden van de studentenvereniging Demos woont. Ook bij haar staat het huis tijdens de feestdagen zo goed als leeg. “Iedereen is dan bij familie. Op 2 januari, wanneer we allemaal weer zijn bijgekomen van het volgepropt worden, vieren we samen kerst.”

Aya Bergkamp in het Demos-studentenhuisDat doen ze door een driegangendiner te maken. Inclusief een speciaal thema, dat hun dispuut ze heeft meegegeven. “Normaal gesproken vieren we kerst met zo’n dertig mensen. Nu doen we dat vanwege corona in kleine groepjes. Iedereen krijgt een eigen thema en moet in dat thema koken. Bij ons is het de bedoeling dat we winterse gerechtjes maken.”

Voorafgaand aan het diner doen ze een zelftest. Ze hebben immers met elkaar afgesproken om allemaal twee keer per week een wattenstaafje door hun neus te roeren. Gewoon, voor de zekerheid. Je weet maar nooit.

De triestheid die deze verplichting met zich meebrengt, proberen Aya en haar huisgenoten te overschaduwen door het thuis extra gezellig te maken. “Bij ons hangen het hele jaar door kerstlichtjes. We hebben een speciaal hekwerk gemaakt dat we aan het plafond hebben gehangen. Daar hangen ook allerlei lampjes aan. En we hebben een kerstboom natuurlijk, een neppe.” [Tekst loopt door onder foto

Kerstmuziek
Tilburg dan, waar Stef Roefs en zijn veertien huisgenoten wonen, allemaal lid van studentenvereniging Olof. Hoe pakken ze het daar aan?

Stef RoefsEén ding is zeker: het zal er tijdens de feestdagen stil zijn. De kerstmuziek die er nu dagelijks door de speakers knalt, gaat uit en maakt plaats voor etentjes bij families thuis. De kerstverlichting dimt.

“Ons huis heeft drie verdiepingen, op elke verdieping staat een kerstboom. Op de middelste verdieping draaien we kerstmuziek. Tja, je moet toch iets om in de sfeer te komen”, vertelt Stef.

“Met kerst gaat iedereen naar het ouderlijk huis, maar op derde kerstdag keren we terug voor een diner. We maken allemaal een gerecht: de één doet de amuse, de ander het voorgerecht, weer een ander het hoofdgerecht.” [Karen Luiken]