augustus

Kennismaken met je studentenstad: 'Anders dan ik gewend ben'

Voor veel eerstejaarsstudenten zitten de eerste drie dagen van de introductieweek erop. Maandag en dinsdag brachten ze voornamelijk op de camping en op school door, vandaag was het tijd om hun nieuwe studentenstad te ontdekken. “Een compleet andere omgeving dan waar ik vandaan kom”, zegt een van hen.

Wie woensdagmiddag een rondje door het centrum van Tilburg loopt, komt overal kleine groepjes studenten tegen. Bij de bioscoop, op het Pieter Vreedeplein, op de jeu-de-boulesbaan en in de Heuvelstraat. De een gehuld in een knalroze shirt, de ander in het groen. Donna en Iris dragen paars, zij starten over anderhalve week de opleiding Verpleegkunde. Maandag begonnen ze met hun introductie.

In tegenstelling tot veel studiegenoten slapen Donna en Iris niet op de Purple-camping, maar thuis. Zij wonen namelijk in Tilburg, een plek die vooral Donna bewust heeft uitgekozen als haar ‘nieuwe’ studentenstad. “Ik heb ook in Utrecht gekeken voor een opleiding, maar aangezien ik niet op kamers wil, zou dat best een gedoe zijn. Het is een behoorlijke reis die je dagelijks moet maken.”

Voor economiestudenten Cas, Sanne en Collin is Tilburg wél nieuw. Na een bioscoopbezoek in de Pathé - ze weten niet welke film ze hebben gezien omdat ze in slaap zijn gevallen - vertellen ze over hun eerste ervaringen met de stad. “Tilburg is een stuk groter dan Roosendaal, de stad waar ik vandaan kom. Ik ben niet het type dat vaak op stap gaat, maar tot nu toe is alles heel gezellig”, zegt Collin. Zijn studiegenoot Cas heeft een iets verdere reis gemaakt. Hij komt uit Terneuzen. “Ik kende de stad al een beetje omdat ik hier wat vrienden heb wonen. Zelf heb ik helaas nog geen kamer. Deze week slaap ik op de camping - op de grond, omdat mijn luchtbed lek is - en daarna zien we wel weer verder. Hopelijk vind ik snel woonruimte.”

In Venlo vermaken de nieuwe eerstejaarsstudenten zich deze middag in het centrum van de Limburgse stad. Aan de hand van Crazy 88, waarbij de studenten allerlei opdrachten uit moeten voeren, leren ze de stad beter kennen. Voor Dinorah, die begint aan een deeltijdopleiding aan de pabo, is het niet de eerste keer dat ze meedoet als intro-student. “Maar ik heb er wel weer enorm veel zin in. Vorig jaar waren we bijvoorbeeld maar met z’n zessen op de gehele opleiding, maar dit jaar maak ik deel uit van een groter groepje. We gaan het heel gezellig hebben.”

Nadat er deze middag polonaises worden gelopen, macarena’s worden gedanst en bh’s worden gepast om punten te scoren, trekt de Limburgse karavaan rond 17 uur weer lopend terug naar de camping, die zich achter het Fontyscomplex begeeft op Sportpark Vrijenbroek. Daar vindt nog een barbecue plaats, waarna iedereen zich opmaakt voor opnieuw een wandeling naar het centrum. “Vanavond hebben we een kroegentocht, dan leren alle studenten Venlo pas écht goed kennen”, aldus eerstejaars Logistics-student Jerry.

Voor studenten die daar geen behoefte aan hebben is er vanavond ook nog de mogelijkheid om een filmpje te kijken in de bioscoop. Twee papa’s van een groepje eerstejaars Informatica-studenten achten de kans echter klein dat daar iemand naartoe gaat. “Samen op stap gaan is natuurlijk veel gezelliger.”

In Eindhoven werd de stadsdag door veel studenten fietsend doorgebracht, om ze de opmerkelijkste locaties in ‘Eindje’ te leren kennen. Dat deden ook Ineke en Esmee, eerstejaars MBRT-studenten. Voor Ineke het minst verrassende onderdeel van de intro, want ze komt uit en woont in Eindhoven. “Ik vond het leuker om als 17-jarige ineens allerlei clubs binnen te mogen.” Esmee, afkomstig uit Breda, vond het wel leuk. “Zo leer je de stad een beetje kennen. Ik vond vooral Strijp-S er wel heel erg leuk uitzien. Maar het leukste aan vandaag en de vorige dagen is toch wel dat je nieuwe mensen leert kennen."

Ook Fija en Britt, aankomend studenten Toegepaste Psychologie, hebben een fietsronde gemaakt. En zitten nu met hapjes en drinken bij te komen in het Stadspark. “Ik vond het wel zwaar dat fietsen. Na gisteravond, ja. Maar vooral ook om met een groep te fietsen en die bij elkaar te zien houden. We zijn langs allerlei Fontyslocaties gereden. Vooral het studentensportcentrum vond ik heel tof. Ze hebben zelfs een zwembad! Ik ga mijn eigen sportschoolabonnement zo snel mogelijk opzeggen.”
Britt viel het fietsen ook zwaar. “Vooral omdat ik er pijn van aan mijn kont heb.” Tegenvaller dan? “Nee hoor. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in, maar het was toch wel heel erg relaxed. Toch weer iets anders dan de wedstrijd vieze dingen eten, die we gisteren hadden.”

Niet alle studenten klommen op een fiets. De ICT-studenten gingen met de bus naar het stadscentrum – zij overnachten in een soort jeugdherberg in Lierop - om daar wat spelletjes te spelen. “Het is echt keigezellig”, zegt eerstejaars Alizee. “Heel sociaal, en dat is nogal wat voor een ICT’er…” En wat voor sociale spelletjes worden er dan in het centrum gehouden? “Crazy 88, waarbij je allerlei rare opdrachten moet uitvoeren. Wat mijn raarste was? Ik moest mijn moeder bellen om te zeggen dat ik een geslachtsoperatie wil laten doen. Nee, ze geloofde me niet.” En wat hadden anderen voor opdrachten? “Een liter melk in één keer opdrinken. En drie minuten lang een boom uitlachen.”

Voor alle eerstejaars werd de dag vervolgens afgesloten met een barbecue op het Lichtplein. Nou ja, afgesloten. Daarna ging het gros uiteraard weer de kroeg in. [Jan Ligthart, Noëlle van den Berg, Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd