Den Bosch,
juni

Kennisclub vangt veel vliegen in één klap met 'Leren leren'

Met de Kennisclub heeft Fontys Hogeschool Kind en Educatie interesse gewekt uit het hele land. Het project waarbij basisschoolleerlingen worden geholpen met ‘leren leren’ lijkt een schot in de roos. Op vrijdag 1 juli wordt het eenjarig bestaan feestelijk gevierd.

De Kennisclub is opgestart om kinderen uit kansarme gezinnen extra ondersteuning te bieden op de basisschool. Het bijzondere aan dit project is dat het middelbare scholieren zijn die hen deze vaardigheden bijbrengen.

Inmiddels werken twintig middelbare scholieren van het Sint-Janslyceum in Den Bosch op diverse basisscholen als extra ‘onderwijsondersteuners’. Circa zes uur per week helpen ze kinderen in kleine groepjes buiten de klas bij het ‘leren leren’ en ondersteunen hen in rekenen en taal. Middelbare scholieren worden bijgepraat door studenten van FHKE.

Volgens projectleider en FHKE-docent Kenneth Schenning is het doel van de Kennisclub tweeledig: “We brengen de zwakkere basisschoolleerlingen extra leervaardigheden bij en we maken middelbare scholieren warm voor een baan in het onderwijs. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”

Begeleiding FHKE-studenten
De scholieren die voor de Kennisclub werken, worden begeleid door tweede- en derdejaarsstudenten van FHKE in Den Bosch. Zij leiden de scholieren op en geven hen de broodnodige pedagogische en didactische tips en tricks. Daarna coachen ze de scholieren een half jaar lang bij hun ‘eerste stappen in het onderwijs’.

“Ook voor onze studenten is dit een heel mooi project”, stelt Schenning. “Zij doen hiermee de nodige coachvaardigheden op. Zij moeten alles immers in goede banen leiden en coachen de scholieren in het hele traject.”

Zowel de studenten als de scholieren krijgen betaald voor hun werk voor de Kennisclub. Ze doorlopen vooraf dan ook een serieuze sollicitatieprocedure. “Daarmee verzekeren we ons ervan dat we gemotiveerde en goede kandidaten aan ons binden. We geven ze veel verantwoordelijkheid en spreken ze daar ook op aan als dat nodig is.” Kenneth Schenning

Veel interesse voor project
Ondertussen nemen zes basisscholen van scholenstichting Signum uit de regio Den Bosch deel aan het project en volgend jaar komen daar in ieder geval nog vier basisscholen bij. Schenning hoopt dat de Kennisclub zich daarna als een olievlek over Nederland verspreidt. Interesse is er in ieder geval genoeg en de eerste gesprekken met andere scholenstichtingen zijn inmiddels gestart.

“Dit is zo’n mooi project met een duidelijke impact op de maatschappij”, stelt Schenning. “We helpen de basisschoolleerlingen die thuis weinig ondersteuning krijgen en bieden de middelbare scholieren en studenten een rijke leerervaring. Het is echt voor alle betrokkenen een waardevol leerproces.”

Aan de bubbels
Op 1 juli wordt de eerste verjaardag van de Kennisclub gevierd met een feestelijke bijeenkomst met leerlingen, scholieren, studenten en bestuurders in het Sint-Janslyceum in Den Bosch. “Dan gaan we aan de bubbels om dit succes te vieren. En volgend schooljaar gaan we met een nieuwe groep middelbare scholieren en een nieuwe groep studenten weer vrolijk verder.” [Ivo van der Hoeven]

Vronie Disselhorst
June
Een mooi voorbeeld van High Impact Learning that Lasts (HILL)!

Het werken met dergelijke projecten maakt niet alleen het leren voor studenten betekenisvol, maar heeft ook impact op toekomstige studenten (mogelijk toekomstige leerkrachten basisonderwijs) en ons werkveld (basisscholen met basisschoolleerlingen)!

Een mooi voorbeeld van samen leren in een netwerkorganisatie!