oktober
2023

Keniaanse Mary schrijft boek over studeren en moederschap

Ze is moeder van twee jonge kinderen, studeert Software Engineering bij Fontys en heeft net een boek geschreven over het moederschap, studie, familie en haar carrière in haar moederland. De Keniaanse Mary Paul Mueni zit niet stil. “Zonder de steun van mijn man was me dit nooit gelukt.”

‘Mama student: A Mother’s Tale of Education, Family and ICT Career Abroad’. Zo heet het eerste boek van de 35-jarige Mary. Sinds 2017 woont ze in Oirschot met haar man, die ze al van jongs af aan kent uit haar Keniaanse dorp. “Mijn eerste jaren in Nederland waren zwaar. Het leven hier was voor mij echt een cultuurshock. Ook aan het eten, het weer en de sociale setting moest ik ontzettend wennen.”

Mary Paul MueniDaar kwam ook nog eens bij kijken dat Mary geen Nederlands kon, wat de ‘small talk’ lastig maakte. “Daarnaast werkte ik in Kenia bij een bank als bank officer. In Nederland kon ik alleen maar terecht in een magazijn, terwijl ik wel een goede functie had in mijn thuisland.”

Buren en vrienden
Dat zette Mary aan het denken en uiteindelijk ook aan het studeren. Nu, een goede zes jaar later, is Mary bezig met haar laatste jaar van de studie Software Engineering, om zichzelf, haar man én haar twee kinderen een mooi leven te bieden. “Ik heb inmiddels ook een betere band met mijn buren en heb vrienden gemaakt op Fontys, dus dat zijn allemaal fijne ontwikkelingen.”

Het vergt een hoop motivatie en wilskracht. Twee kinderen opvoeden, een studie volgen en een sociaal leven opbouwen terwijl je in een nog voor jou redelijk onbekend land woont. Toch ging Mary de uitdaging volledig aan. “Software Engineering was mijn droomopleiding, maar die kon ik in Kenia niet volgen. Nu heb ik alsnog de kans gehad om deze droom te verwezenlijken, en dat doet me goed. Maar zonder de steun van mijn man was dit nooit gelukt.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Alle dingen die de 35-jarige moeder en student meemaakte, inspireerden haar om een boek te schrijven over het leven van een ‘mama student’. Haar eigen carrière, familie en opleiding vormen de basis voor het boek dat gaat over een succesvolle zakenvrouw die verhuist naar een ander land en allerlei obstakels moet zien te overwinnen. “Van migratie en jezelf niet gevalideerd voelen, tot aan vrienden maken tijdens je studie en successen vieren. En ja, Fontys wordt dus ook in mijn boek genoemd.”

Ondanks de eerdere uitdagingen is de Keniaanse nu helemaal klaar voor wat de toekomst haar gaat brengen. “Het is ontzettend moeilijk geweest, maar ik kijk heel positief uit naar alles wat nog komen gaat. Niet alleen op werkgebied, maar ook voor mijn gezin en sociale leven. Ik hoop ook dat ik mijn passie voor schrijven kan blijven ontwikkelen. Wie weet volgen er nog wel meer boeken in de toekomst.”

Inspireren
Met het boek ‘Mama student: A Mother’s Tale of Education, Family and ICT Career Abroad’ hoopt Mary anderen te kunnen inspireren en helpen in hun reis. “Ik ken veel vrouwen die mijn verhaal delen, maar echt hulp is er voor ons niet. Daar is dit boek voor bedoeld. Een authentiek verhaal dat mijn reis belicht en andere vrouwen aanmoedigt in hun reis, dat vertelt over de concessies die je soms moet doen, maar ook waar je juist steun kunt vinden. Zowel als mama, als als student.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

De eerste exemplaren van ‘Mama student: A Mother’s Tale of Education, Family and ICT Career Abroad’ zijn inmiddels verkocht. Ben je benieuwd naar Mary’s verhaal en heb je interesse in het boek? Het is te koop via Amazon.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Chaitali Sengupta
2023
Dit is zo’n inspirerend verhaal. I would surely like to read this book. Congratulations, Mary!
Mary
2023
Thank you so much @ John, my UX/UI teacher in semester 4, when I was actually heavy with baby number 2.
Thank you @Shoba
Shoba Dharap
October
2023
Congratulations Mary. Truly commendable. Wish you the very best!
John van Litsenburg
October
2023
I do not know if this message will reach you; congrats Mary! Respect. regards John.