Venlo,

Wrede coronacrisis op gevoelige plaat vastgelegd

De coronacrisis, gezien door de lens van een student. Met die opdracht stuurde docent Remko Killaars van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo deelnemers aan de minor Design for Engineers op pad. Het leverde intrigerende beelden op, met opvallend veel zwart-wit.

Remko Killaars“Met deze opdracht sloten de studenten de module Photography basics af”, vertelt Killaars. “Binnen de minor hebben we studenten van verschillende nationaliteiten; naast Nederlanders ook Duitsers en Italiaanse exchange-studenten. Deze laatste groep komt deels uit Noord-Italië, een door corona zwaar getroffen gebied.”

Bewust een schedel
Zo maakte Edoardo Belgiovine (24) een foto van een schedel, voorzien van een mondkapje. “Dat is helaas een constante factor geworden in ons dagelijkse leven”, verklaart hij. De oorspronkelijke foto was minder zwart, maar is later donkerder ingekleurd om een gevoel van leegheid en ongerustheid te creëren.

Edoardo, die Management Engineering studeert aan de LIUC Università Cattaneo nabij Milaan, koos bewust voor een schedel. Die symboliseert wat hem betreft de vele sterfgevallen in ziekenhuizen en de mensen die wereldwijd lijden onder dit ‘vreselijke virus’.

Maar er is ook een lichtbundel. “Om aan te geven dat er een mogelijkheid is te ontsnappen aan deze ellendige situatie.”

Foto Lorenzo SalemiZiekte en lijden
Landgenoot Lorenzo Salemi (23) laat letterlijk twee gezichten zien op zijn foto. Links toont hij een vrouw die zich, volledig bewust van de situatie, de juiste voorzorgsmaatregel neemt om besmetting te voorkomen.

Rechts dezelfde vrouw, waarbij de make-up en droefheid symbool staan voor ziekte en lijden. “Dat is de boodschap die ik wil overbrengen”, aldus Lorenzo. “Aan de ene kant sereniteit en rust, aan de andere kant de angst om dood te gaan.”

Details maken hierbij het verschil. Het opgestoken haar links ademt structuur uit, het losse haar rechts chaos. Met Photoshop benadrukte hij rechts de onvolkomenheden in het gezicht, terwijl ze daar links juist mee zijn weggewerkt.

Net als Edoardo studeert Lorenzo aan LIUC. Alleen komt hij oorspronkelijk uit Sicilië.

Volgens hun docent Killaars zijn de Italiaanse studenten vanwege de coronacrisis bijna allemaal teruggegaan naar Italië en hebben ze van daaruit de lessen van hun minor gevolgd. "Dat was geen probleem, omdat die alleen nog maar online werden aangeboden." Lorenzo en ook Andrea Adamo hebben hun foto's nog wel in Venlo kunnen maken. [Tim Durlinger]

Foto's van andere minor-deelnemers (klik erop voor een vergroting):