oktober

Karin Bloemen maakt indruk bij finaal Denk Groter Debat

Het laatste Denk Groter Debat van Fontys was een memorabele. Zeer openhartig sprak zangeres, cabaretier en actrice Karin Bloemen maandagmiddag in het Parktheater in Eindhoven over haar jeugd vol misbruik en geweld. Daarbij nam ze bepaald geen blad voor de mond.

In geuren en kleuren vertelt Bloemen over wat haar en haar zussen in haar jeugd is overkomen. Met af en toe bijtende humor en een vleugje theater, maar vooral heel eerlijk en open. Ademloos luisteren de studenten van onder andere de opleidingen Social Work, Verpleegkunde, Pedagogiek en Toegepaste Psychologie naar haar verhaal.

Gezin is kapotgemaakt
 “Ons hele gezin is kapotgemaakt door mijn stiefvader Ben Kuijt. Ik ben vanaf mijn zevende door hem misbruikt, mijn oudste zus is door hem misbruikt en heeft twee kinderen van hem gebaard en ook mijn jongere zus is door hem misbruikt."

"Iedereen in ons gezin is beschadigd door wat er is gebeurd. En dat had voorkomen kunnen worden als iemand op tijd aan de bel had getrokken. Maar iedereen in onze omgeving deed alsof z’n neus bloedde.”

Bloemen houdt de studenten in het Parktheater voor dat veiligheid, je veilig voelen, superbelangrijk is. “Jullie zullen later in je werk ook te maken krijgen met mensen die dit soort traumatiserende ervaringen hebben meegemaakt. Creëer voor hen een veilige omgeving waarin zij hun verhaal kunnen vertellen. Veiligheid is een van de belangrijkste tools waarmee je werkt.”

Niet geschonden door perversiteit
Geheel volgens de regels van de Denk Groter Debatten mogen de studenten vragen stellen en die zijn er genoeg. Zo wil Senna, student Social Work, weten hoe Karin omgaat met intimiteit. “Heel goed. Intimiteit is iets heel anders dan de perversiteit waarmee ik te maken heb gehad. Die twee kan ik heel goed scheiden.”

Wel geeft ze aan dat ze intimiteit na haar jeugd opnieuw heeft moeten ontdekken. “Dat mij dat gelukt is, geeft voor mij aan dat ik niet geschonden ben door die perversiteit. Het is mij overkomen, maar heeft mij niet gebroken.”

Praat erover
Praten over heftige ervaringen is volgen Bloemen heel belangrijk, al heeft het even geduurd voordat ze zelf zover was om over haar verleden te praten. “Ik wilde er eerder niet teveel over praten omdat ik niet Karin ‘incest’ Bloemen wilde worden. Nu ik ouder word, zie ik het als mijn taak om er juist wel over te praten. En ik wil erover blijven praten. Als het ook maar één iemand helpt, heb ik mijn doel bereikt.”

Met haar verhaal, opgeschreven in de autobiografie ‘Mijn ware verhaal’, wil Bloemen handvatten bieden aan anderen. “Deel je verhaal en praat erover. Als je er niet over praat help je alleen maar de dader. Als je wel praat kom je ertoe om jezelf te helpen. De schaamte en het schuldgevoel hoort bij de dader en niet bij het slachtoffer. Dus breng je verhaal in het openbaar.”

Hij is gek
“Wat zou je tegen je jongere zelf zeggen als je haar kon toespreken?”, wil een student weten. Even is Karin Bloemen stil en dat gebeurt niet snel. Maar dan volgt toch een scherp en duidelijk antwoord: “Wees niet bang, hij is een lafaard. Wat hij doet hoort niet. Het is niet jouw schuld; hij is gek, jij niet.”

Stefan, docent bij de opleiding Social Work, wil van Karin weten wat zij aankomend hulpverleners wil meegeven. “Bied een luisterend oor, maar oordeel niet te snel en handel niet te snel. Luister en vraag wat je voor die ander kunt betekenen. Een onmiddellijke uithuisplaatsing is meestal niet de beste oplossing.”

Denk Groter Student
De laatste vraag aan Karin Bloemen is een inmiddels traditionele en komt ook deze laatste keer van gesprekleider Marcel van Herpen: “Welke vraag heeft jou vanmiddag groter laten denken, kortom wie is de Denk Groter Student van deze middag?”

Bloemen signeerde na afloop exemplaren van haar autobiografie Mijn Ware Verhaal.Het antwoord is verrassend, want het betreft niet een student van Fontys maar een student van de opleiding Social Work van het Summa College. Deze student, Randy, wil van Karin Bloemen weten hoe lang het heeft geduurd voordat ze weer een man kon vertrouwen?

Haar antwoord is tekenend voor de persoon Karin Bloemen. “Ik wil zo graag vertrouwen omdat ik het vertrouwen in het leven niet wil kwijtraken. Gelukkig heb ik het grote talent dat ik heel erg verliefd kan worden. Liefde en intimiteit was voor mij langere tijd een zoektocht, maar ook daar heb ik altijd vertrouwen in gehouden. Want het leven is goed en mooi en zeer de moeite waard om geleefd te worden.” [Ivo van der Hoeven]