februari

Kanoglijbaan van Fontys-student gaat viral

Schaatsen op natuurijs blijft behelpen, maar in Helmond ligt al wel een 39 meter lange kanoglijbaan. Het filmpje waarop werktuigbouwkundestudent Niels Doensen met zijn kano achterstevoren de Zuid-Willemsvaart in vliegt heeft al ruim 100.000 views op Dumpert.nl.

Samen met vrienden van de Helmondse watersportclub De Helmvaarders besloot Doensen (18) de baan te bouwen.

“Er is hier aan het kanaal een helling van 15 meter. Die maakten we vrij van takken. Verder groeven we een uitloop-geul tot aan de kanaaloever en zetten we een schans neer.”

Aanpakken
Technische expertise genoeg. Naast Doensen telt de vriendengroep nog een werktuigbouwkundestudent van TU/e en iemand met mbo bouwkunde.

“We steken graag de handen uit de mouwen. Dus toen een van ons met het oog op de weersverwachting riep ‘Glijbaan!’ lag die er ook binnen twee dagen.”

Het traject werd vrijdag en zaterdag schoongemaakt en geëgaliseerd en de plotseling invallende winter deed de rest.

Het lastigste onderdeel was het katrolsysteem dat de kano’s weer omhoog voert. “Dat was even puzzelen. Zo’n kano weegt 20-25 kilo. Een kabel op een gewone spoel bracht te veel wrijving met zich mee.”

TotdatNiels Doensen, klaar voor de start. iemand zich herinnerde dat hij thuis nog een katrol had liggen. “Die hebben we bevestigd aan een boom. Werkte meteen.”

Hype
Net deze week maakt Doensen bij Fontys de overstap naar de opleiding Werktuigbouwkunde. “Hiervoor haalde ik mijn propedeuse Technische Natuurkunde."

"Maar die studie, met de bijbehorende onderzoeksvaardigheden, sprak me minder aan dan vooraf gedacht. Zoals je ook hier kunt zien ligt mijn interesse vooral op praktisch vlak. Ik ben van het dingen maken.”

Toen op zondag de eerste kano’s via de baan het kanaal in gleden werd dat natuurlijk gefilmd. Zo belandde Niels via Instagram onder meer in een wintercompilatie op Dumpert.

Ineens ontpopt hij zich nu ook als mediafiguur. “Niet normaal al die aandacht... Ik word continu gebeld. Vanavond om zeven uur komt Hart van Nederland langs.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Frans
February