september

Kamernood voor veel internationals een probleem

Woon je in het buitenland en wil je studeren bij Fontys, maar heb je nog geen woonruimte? Dan kun je je beter niet inschrijven, zo luidde het advies eerder dit jaar. Toch slaan verschillende internationale studenten zich er doorheen, allemaal op hun eigen manier.

Het tekort aan studentenkamers rees dit jaar de pan uit. Fontys adviseerde studenten die zich inschreven zelfs om niet naar Nederland te komen omdat er simpelweg geen ruimte was. De Finse Julia, eerstejaarsstudent Circus and Perfomance Art, kreeg dat advies ook. Toch koos ze ervoor om de overtocht te maken. “Ik kon voor twee maanden iets onderhuren in Tilburg. Maar andere woonruimte heb ik tot nog toe niet kunnen vinden.”

Die zoektocht gaat dan ook heel moeizaam. Julia had verwacht dat een eigen plekje zo gevonden was, maar niets bleek minder waar. “En als je iets vindt, kom je er bijna niet tussen omdat zoveel mensen zich opgeven.”

De Finse JuliaEen eigen plekje
Toch liet ze zich samen met acht andere studiegenoten niet kennen. “We hebben gereageerd op huizen die te huur staan, maar de huurders willen geen studenten in hun woningen. We blijven doorgaan met zoeken. En als we niets kunnen vinden mogen we op de bank slapen bij oudere studenten binnen de opleiding, maar het liefst hebben we natuurlijk allemaal gewoon ons eigen plekje.”

Een passende woonruimte voor jezelf is iets waar veel internationale studenten logischerwijs waarde aan hechten. Zo ook de Duitse Sonja, die de minor International Business Management volgt in Venlo. “Omdat ik in Den Haag woonde voor mijn studie maar hier mijn minor wilde volgen, wilde ik verhuizen. Maar toen ik contact opnam met Studentenvoorzieningen van Fontys, werd me zowat verboden om me in te schrijven voor woonruimte.”

‘Dutch only’
Hoe dat precies zat? “Van tevoren kreeg ik al te horen dat ze simpelweg niet naar mijn aanmelding zouden kijken omdat ik geen eerstejaarsstudent was en al een kamer in Den Haag had. Maar iedere dag op en neer reizen is niet te doen.”

Sonja gaf niet op en zocht online verder. Daar stuitte ze weer op een volgend probleem. “Veel advertenties beginnen met ‘Dutch only’ of ‘No internationals’. Dus omdat ik niet uit Nederland kom, word ik achtergesteld op andere kamerzoekenden. Dat is gewoon oneerlijk.”

Passende oplossingen
Uiteindelijk vond Sonja een kamer in Kaldenkirchen, een Duits dorpje dat zo’n twintig minuten fietsen verderop ligt. “Het is ook niet zo dat Venlo een geweldig culturele stad is om in te wonen. En als ik de prijzen in Duitsland vergelijk met die in Nederland, heeft net over de grens wonen ook zijn voordelen.”

Toch zijn er ook heel wat internationale studenten in Venlo die er juist voor kiezen om thuis te blijven wonen. Sarah bijvoorbeeld. Zij woont bij haar ouders in Krefeld, ongeveer een half uur rijden vanuit Venlo. “Dat half uur is goed te doen en ik ben niet de enige student die hier vandaan komt."

"We hebben daarom onderling een carpoolgroepje opgezet om naar colleges te rijden, om zo de kosten wat te drukken. En het is ook nog eens gezellig. Maar wonen in Venlo? Dat is eigenlijk niet eens bij me opgekomen. Ik ben dan wel een internationale student, maar heb het geluk dat ik relatief dichtbij woon.”

Onmogelijke taak
Voor vierdejaarsstudent Stefan uit Bulgarije bleek wonen in Nederland een onmogelijke taak. Hij studeert deze zomer af aan International Business in Eindhoven, maar hij is nog niet in Eindhoven geweest. “Ik zoek al maanden dagelijks naar woonruimte, maar ik krijg gewoon niets gevonden.”

Stefan uit BulgarijeIs Stefan dan zo veeleisend? Allesbehalve. “De enige appartementen die ik kan vinden kosten minimaal 1600 euro per maand. De locaties die wel binnen mijn budget passen zijn alleen voor Nederlandse studenten of werkenden. En dat is super frustrerend.”

Lessen volgen in Bulgarije
Stefan volgt al zijn lessen dus online vanuit zijn ouderlijk huis in Bulgarije. “Het onderwijssysteem in Nederland is erg goed en geeft internationale studenten veel kansen. Maar als het op de woningmarkt aankomt valt er nog veel te verbeteren."

Hoe het huisvestingsprobleem op te lossen is, blijft ook voor de Bulgaar giswerk. “Vrienden in Duitsland en Oostenrijk geven aan dat huisvesting daar geen enkel probleem is omdat er genoeg mogelijkheden en studentenwoningen zijn. Waarom zijn die er in Nederland dan niet?”

Toch geeft ook hij zijn zoektocht nog niet op. “Leren op afstand is niet zo effectief als op locatie. Ik blijf dan ook zoeken naar een geschikte woonplek zodat ik alsnog zo snel mogelijk mijn lessen gewoon op de campus kan volgen.” [Noëlle van den Berg]