juni

Kaartspel maakt verschil in culturen bespreekbaar op scholen

Het thema culturele diversiteit is voor veel basisscholen een lastig onderwerp om te bespreken in de klas. Voor een studieproject bedachten studenten bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie voor dit probleem het kaartspel ‘Mundos’. Daar komt nu, met hulp van Brainport, een gedrukte uitgave van.

Een Mundos-kaart over Japan.Het kaartspel is bedoeld voor in de klas en voor kinderen tussen de 5 en 14 jaar. “Dat is een brede doelgroep, maar we willen dat het voor al deze leeftijden interessant blijft”, zegt Meaghan de Gruyter, student van de Pabo in Eindhoven en een van de bedenkers van Mundos.

Het spel bestaat uit diverse kaarten die ieder in het teken staan van een land. Elk land heeft verschillende kaarten met daarop bijvoorbeeld een opdracht, een weetje of een spelletje. Het kaartspel kent geen winnaars of verliezers; doel is om de kinderen op een speelse manier zo veel mogelijk te leren over verschillende landen en culturen.

Idee
Het idee voor het spel is ontstaan vanuit een studieopdracht voor de derdejaarsstudenten.

Meaghan de Gruyter“Iedere groep ging met een bepaald thema aan de slag. Bij ons was dat internationalisering”, zegt Meaghan. “Daarvoor hebben we zelf gekozen”, vult medestudent Lars van Rossum aan.

De projectgroep kwam al snel met het onderwerp over de verschillende culturen en landen. “Ik hoor weleens van medestudenten dat ze het lastig vinden om dit in de klas te bespreken” vertelt Lars, ook een van de bedenkers van Mundos. In zulke gevallen kan het kaartspel een uitkomst bieden.

“Kinderen hebben weinig moeite met andere culturen, maar ze weten er niet zo veel van af.” Zo kreeg na een paar vergaderingen het idee voor Mundos verder vorm. Wel was het toen nog echt een studieproject; er waren geen plannen om het spel te drukken en uit te geven.

Lars van RossumKaartspel
De groep koos bewust voor een kaartspel. “We dachten eerst ook aan een bordspel, maar dan wordt het spel voor de kinderen waarschijnlijk te lang”, denkt Lars. “Ook is het lastig om met een klas van dertig leerlingen goed een bordspel te spelen”, vult Meaghan aan.

“Tevens is het op verschillende manieren in te zetten omdat er geen vaste regels zijn. Je kunt het bijvoorbeeld makkelijk een tijdje wegleggen of eens in de zoveel tijd een kaart behandelen”, zegt Lars. Het spel heeft geen vaste regels. Dat maakt het flexibel en handzaam voor in de klas.

Samenwerking Brainport
“Nadat de opdracht was ingeleverd, benaderde Brainport ons met de vraag of wij geïnteresseerd waren om het spel naar een ‘next level’ te brengen”, vertelt Meaghan. Daadwerkelijk uitgeven dus. Daar zijn de groepsleden nu in samenwerking met Brainport mee bezig, al is een aantal na het inleveren van de opdracht afgehaakt.

Het kaartspel Mundos.Brainport wist de studenten te vinden omdat deze Eindhovense kennisregio al met hen in contact was gekomen voor de opdracht. Meaghan: “We moesten feedback krijgen van experts en samenwerking met een bedrijf kunnen aantonen.” Uiteindelijk is het zo het balletje gaan rollen om het spel uit te geven.

Nóg een oplage
In de zomer wordt het spel gedrukt. Brainport verspreidt Mundos daarna in de omgeving van Eindhoven. Het gaat om ongeveer honderd exemplaren. “Daarna pakken we het zelf op. We willen nóg een oplage uitgeven.” Daar gaan de studenten nog wel hard aan werken. Voor de volgende oplage zijn veel nieuwe kaarten nodig en die moeten ze nog maken. [Sanne van der List]

suzanne weeda
Ik zou deze kaarten graag bestellen, waar kan dat?
Willemijn Mouton
June
Ik vond Jullie presentatie er al zo aardig uitzien.
Ik wil heel graag een set kaarten hebben. Kan ik misschien met mijn kleinkinderen spelen.
Waar zijn ze te koop?
Kennedy Tielman
June
Wat een geweldig idee en initiatief. Keep up the good job!
Hoe kan ik aan zo'n set kaarten komen?