Tilburg,
mei

Juridische Hogeschool blij te verhuizen naar ‘eigen gebouw’

Opleiding in augustus 2020 naar campus Stappegoor Tilburg

De Juridische Hogeschool van Fontys en Avans in Tilburg wil het studiejaar 2020-2021 starten op de campus Stappegoor. Daar neemt ze haar intrek in gebouw P3, dat met het oog hierop wordt verbouwd. De Juridische Hogeschool zit in Tilburg nu nog aan de Meerkoldreef.

door Tim Durlinger
Gebouw P3 op ‘Stappegoor’ komt vrij als de Fontys Academy for Creative Industries (ACI) eind 2019 verhuist naar de nieuwbouw op deze campus. Het past in het beleid van Fontys om opleidingen zoveel mogelijk op ‘Stappegoor’ te concentreren.

Opgeknapt
Eerder had het College van Bestuur al aangegeven geen grootschalige investeringen meer te doen in het pand aan de Meerkoldreef. Dat is drie jaar geleden nog wel opgeknapt. De Juridische Hogeschool huurt ook enkele lokalen bij Fontys Hogeschool Journalistiek aan de Professor Gimbrèrelaan in Tilburg. De FHJ verhuist op termijn naar de Spoorzone.

Gebouw P3 op de campus Stappegoor wordt na het vertrek van ACI verbouwd, ook met het oog op een nieuw onderwijsconcept bij de Juridische Hogeschool. "Dat wordt volgende week aan het team ontvouwd, maar ik kan daarover wel al zeggen dat we meer het contact met ons werkveld gaan zoeken en meer gaan werken met casuïstiek vanuit de praktijk”, vertelt adjunct-directeur Minou Hoeberichts. “Het kan best betekenen dat we straks geen hoorcolleges meer hebben. Dat soort zaken vraagt om een ander gebouw. Daar willen we dit jaar duidelijkheid over krijgen.”

Niet meer bij station
Andere voordelen van de verhuizing zijn volgens haar dat studenten op een campus sneller sociale contacten opdoen met studenten van andere studierichtingen en gebruik kunnen maken van gezamenlijke faciliteiten en diensten. Een nadeel zou kunnen zijn dat de Juridische Hogeschool straks niet meer nabij het treinstation Tilburg University is gevestigd.

“Verder krijgen we gelukkig op P3 een eigen gebouw. We zijn namelijk geen Fontys-instituut, maar een stichting onder het bestuur van Fontys en Avans", legt Hoeberichts uit. "Juridische Hogeschool is ook een eigen merknaam. Dat zie je bijvoorbeeld aan ons gebouw, waar we onze eigen huisstijl uitdragen.” De vestiging die de opleiding in Den Bosch heeft en daar in een Avans-pand zit, blijft gewoon bestaan.

Het pand aan de Meerkoldreef zal, nadat de Juridische Hogeschool vertrokken is, worden verkocht volgens directeur Monique Peels van Fontys Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken. Het meest waarschijnlijke is dat de koper een projectontwikkelaar is. “De verwachting is dat het daarna zal worden gesloopt. Over de bestemming van het perceel wordt gesproken met de gemeente Tilburg.”