Julia over Job or Not: 'Tinder, maar dan voor een baan'

Tinderen voor je toekomstige liefde, babynamen of huizen. Het kan tegenwoordig allemaal. Zelfs voor het vinden van een geschikt beroep kan er geswiped worden. Julia Brekelmans, student Toegepaste Psychologie, werkt samen met drie andere Fontysstudenten aan de app Job or Not.

De naam van de applicatie zegt het natuurlijk al, maar Job or Not kan helpen bij het vinden van een geschikte baan. Het concept is gericht op beroepen die geschikt zijn voor mbo-studenten. “We richten ons nu voornamelijk op scholieren die in het praktijkonderwijs zitten, maar uiteindelijk willen we ook hbo- en wo-beroepen toevoegen”, vertelt Julia.

Beroepskeuzetest
De student werkt mee aan het project voor haar meeloopstage bij het Sociaal Innovaticentrum (SIC), een initiatief vanuit Fontys. Dat doet ze samen met nog een andere student Toegepaste Psychologie en twee ICT-studenten. “Job or Not is een van de drie grote projecten waar ik mee bezig ben. Het is een beroepskeuze app waar je door middel van bepaalde beroepskenmerken je voorkeuren naar links of rechts kunt swipen.”

Dat werkt als volgt: je krijgt telkens twee verschillende beroepskenmerken te zien. Werk je graag zelfstandig of liever in teamverband? Zit je liever binnen of buiten? Wil je wel of geen werkkleding dragen? Jij geeft aan wat jij leuk vindt en komt zo na een paar swipes op een beroep uit. Dat kan gericht zijn op de techniekbranche, zorg of horeca. “Denk aan automonteurs, bus- of vrachtwagenchauffeurs, hoveniers, of verzorgers in de individuele gezondheidszorg.”

Veel vraag naar
Het project wordt voor meerdere opdrachtgevers gemaakt en zal straks worden verspreid door het innovatieplatform Stichting Stip. “Het is de bedoeling dat de app straks via gemeentes naar scholen gaat. Er is heel veel vraag naar. Blijkbaar is er nog geen fatsoenlijke beroepskeuzetest voor de doelgroep waar wij ons op richten.”

Julia houdt zich voornamelijk bezig met het taalgebruik van de app - “je moet de doelgroep immers op de juiste manier benaderen” - en met het koppelen van beroepskenmerken aan beroepen. Daar zit veel tijd in. “Je hebt heel veel verschillende kenmerken nodig om een compleet beeld te schetsen. Dat moet deze week af zijn en dan hebben we eindelijk iets om te laten zien. Maar het design moet nog gebeuren; dat wordt gedaan door een ICT-student. Aan het einde van onze stageperiode, ergens eind juni, moet de app af zijn.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd