oktober

Jouw beroep moeten we nog verzinnen

Vraag jij je wel eens af of er straks nog banen zijn? Ben je bang dat robots en software al onze banen zullen inpikken? Maak je je zorgen omdat een computer van IBM, Watson, nu al de beste dokter van de wereld is?

No worries!

Lees gewoon het boek van David Graeber. Deze Amerikaanse antropoloog introduceerde de term bullshit jobs. Onzinbanen. Volgens Graeber had de econoom Keynes gelijk toen hij in de jaren ‘30 voorspelde dat iedereen dankzij technologie in onze tijd nog maar 10 uur per week zou hoeven te werken. Keynes had alleen niet verwacht dat we nieuwe banen zouden verzinnen.

Bedrijfsjurist, compliancy-officer, controller, risico-analist. Onzinbanen, volgens Graeber. Banen waarvan de beoefenaar diep van binnen ook wel weet dat ze onzinnig zijn. En onzinbanen zijn vaak drukke, goed betaalde banen. Dus zijn er schoonmakers nodig, hondenuitlaatdiensten, motivatietrainers en kinderopvang. Onzinbanen creëren nieuwe banen.

Wil jij testen of jij een onzinbaan hebt? Dat is simpel. Ga maar staken met je beroepsgroep. Als de maatschappij boos wordt (onderwijzers, buschauffeurs) dan heb je waarschijnlijk een zinnige baan. Zo niet (informatiemanagers, IT-architecten), zou je best wel eens een onzinbaan kunnen hebben.

Voor de duidelijkheid: onzinbanen zijn goed nieuws. Immers, als de dag komt, dat onze banen door robots worden vervuld dan verzinnen we gewoon nieuwe. Wij, het hbo, leiden dus niet alleen studenten op voor banen die nu nog niet bestaan. Nee, we leiden ze ook op voor banen die we nog moeten verzinnen!

Ik geef, als technofilosoof, alvast het goede voorbeeld.

Rens van der Vorst is behalve technofilosoof ook Hoofd IT Innovatie en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.