februari

Journalistiek trapt af in MindLabs: ‘Mooiste leerfabriek van Nederland’

“Eindelijk, eindelijk, eindelijk.” Zo stak Gerrie Zwartjes, directeur Fontys Journalistiek, maandagochtend haar speech af in het fonkelnieuwe pand van haar opleiding. Het heeft inderdaad even mogen duren, maar het is moment is daar: Fontys Journalistiek huisvest zich sinds vandaag officieel in MindLabs.

Bij het inpakken van de spullen aan de Professor Gimbrèrelaan werd een werkboek gevonden met de titel ‘Spoorzone 2015’. “In 2016 kwam MindLabs daarbij al in beeld”, vervolgt Zwartjes. “En hoewel het gebouw er nu al prachtig uit ziet, is nog niet alles klaar.”

Dat blijkt al bij binnenkomst. De centrale entree is nog niet af, waardoor iedereen via een zij-ingang zijn of haar weg naar binnen vindt. Na de carnavalsvakantie is deze wel gereed. Het debatcentrum moet half maart klaar zijn. “De komende dertig dagen gaat in ieder geval nog van alles gebeuren", licht Zwartjes toe terwijl ze studenten en medewerkers toespreekt.

Regionale samenwerkingen
MindLabs moet hét innovatieve ecosysteem van Tilburg worden. Zo huisvest niet alleen Fontys Journalistiek zich hier, maar maken Fontys ICT, ROC Tilburg, Tilburg University en het Brabants Dagblad ook deel uit van de ‘bewonerssgroep’. “Dat geeft ruimte om mooie ideeën te ontwikkelen en bevordert regionale samenwerkingen en kennisuitdelingen.”

Ook Brabants Dagblad-hoofdredacteur Lucas van Houtert ziet dat duidelijk voor zich. Hij wordt door twee studenten geïnterviewd tijdens Spraakwater, het platform waarin een mediapersoonlijkheid vertelt over zijn of haar werkzaamheden in de journalistiek. In samenwerking met Journalistiek waarborgt het Brabants Dagblad meer en betere stageplaatsen. Ook wordt in de toekomst de samenwerking met studenten opgezocht voor verdiepende projecten. “En de klappers onder de verhaalideeën mogen natuurlijk ook altijd gepitcht worden”, vult Van Houtert aan.

Nieuwsgierigheid en persoonlijkheid
Verschillende tips passeren ook de revue. “Het moeilijkste aan journalistiek is het bedenken van ideeën. Ben daarom achterdochtig en nieuwsgierig, maar ontwikkel die nieuwsgierigheid ook. Word daarbij goed in wat je doet en schrijf met liefde voor het verhaal, niet voor het platform. Hoe je het beste een journalist wordt?  Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar het komt uiteindelijk allemaal neer op je persoonlijkheid.”
[Tekst gaat verder onder foto]

Dan is het eindelijk zover: tijd om een rondje door het nieuwe pand te maken. Van een splinternieuwe tv-studio tot aan een radioruimte die van alle technische snufjes is voorzien en van stilte- en huiskamers tot aan centrale werkstations: MindLabs heeft álles. En hoewel Fontys Journalistiek over vier verdiepingen is verspreid, lijkt de indeling geen grote uitdagingen met zich mee te brengen.

Tweedejaarsstudent Taeke heeft er echter wel wat moeite mee. “Ik ben al twee keer verdwaald en heb een kater. Dat maakt het ook niet heel gemakkelijk.” Na een flinke kop koffie en een worstenbroodje gaat hij toch nog een keer op pad. “Wie weet verdwaal ik ook nog wel een derde keer. Het is wel een mooi gebouw, dus zo erg is dat ook weer niet. Dan zie ik tenminste nog wat.”

‘Van arbeids- naar wereldstad’
Dat MindLabs een lust voor het oog is kan facilitair medewerker Ronald, die studenten erop wijst om de nieuwe locatie schoon te houden, beamen. “Tilburg verandert van arbeids- naar wereldstad en dit gebouw maakt daar zeker deel van uit. Wat dat betreft zitten we hier in de mooiste leerfabriek van Nederland. En daar kan ik zeker wel aan wennen.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Tot en met mei staan er nog verschillende verhuizingen van andere ondernemingen naar Mindlabs op het programma. Omdat daarna al snel de vakantie volgt, is de officiële opening van het gebouw in september.