Tilburg,

'Journalistiek' krijgt zicht op verhuizing

Gemeenteraad keurt investering goed van 27 miljoen in MindLabs Tilburg

Fontys kan een vervolg geven aan de ontwikkeling van MindLabs, het nieuwe onderkomen van de hogeschool voor journalistiek (FHJ) in de Tilburgse Spoorzone. De gemeenteraad van die stad heeft maandag ingestemd met een investering van 27,3 miljoen euro in dit pand.

Samen met de gemeente en provincie investeert Fontys in de bouw van het pand. De andere gebruikers – University Tilburg, Persgroep, ROC Tilburg en Uitgeverij Zwijsen – huren straks een deel ervan. Voor FHJ is 4000 vierkante meter beschikbaar, de overige 8000 zijn van de gemeente. Naast genoemde huurders zoekt Tilburg nog andere gebruikers.

Nu ook de gemeenteraad akkoord is, kan Fontys de gronddeal en de ontwikkel- en realisatieovereenkomst met Tilburg ondertekenen. De verwachte datum van ingebruikname van MindLabs is september 2021.

Bedoeling is dat in het gebouw een kruisbestuiving van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap ontstaat. Journalistiek drukt hierop een flink stempel, met naast FHJ ook Brabantse redacties van de Persgroep. Samen met de andere partners worden in MindLabs onder meer interactieve technologieën en menselijk gedrag onderzocht.

Naast LocHal
Het bestaande pand wordt goeddeels gesloopt, met uitzondering van de monumentale muren en spanten van de voormalige Hal 70, een grote locomotiefhal. Met de naastgelegen LocHal, die vorig jaar werd geopend en waarin onder meer de stadsbibliotheek is gevestigd, blijft hiermee opnieuw een stukje van de oude NS-werkplaats bewaard.

Fontys krijgt in het gebouw dus zo'n 4000 vierkante meter ter beschikking, verdeeld over vier verdiepingen. De nadruk zal echter liggen op de begane grond en eerste verdieping", aldus procesmanager Gabriël Bergmans van FHJ/MindLabs. "Wij komen deels in de oude structuur van Hal 70 te zitten en deels in het nieuwe bouwdeel." Hoeveel Fontys zelf investeert, kon hij dinsdagavond niet aangeven.

Het Deprez-gebouw.Deprez
Vooruitlopend op de opening in 2021 hebben enkele gebruikers al hun intrek genomen in het achtergelegen, kleinere Deprez-gebouw. Ook daar krijgt de samenwerking al vorm, al is dat voor buitenstaanders niet direct zichtbaar.

“Er wordt wel degelijk op projectniveau samengewerkt. Dat zie je zo niet, maar gebeurt wel. Daarom zitten we nu al in het Deprezgebouw”, zegt directeur Marjo Spee van FHJ.

De opleiding journalistiek is nu nog grotendeels gevestigd aan de Professor Gimbrèrelaan in Tilburg. Dat gebouw gaat in de verkoop volgens Bergmans. [Tim Durlinger]