Tilburg,
november

Journalist en voormalig FHJ-student Khader onder voorwaarden vrij

UPDATE - Sakir Khader is vanmiddag onder voorwaarden vrijgelaten, meldt NOS. Khader werd gisterochtend opgepakt bij de Grieks-Turkse Grens.

De Griekse politie arresteerde Sakir Khader gisterochtend bij de Grieks-Turkse grens, waar hij was voor een reportage over immigranten. Dat was op de Griekse oever van de grensrivier tussen Griekenland en Turkije. Het zou om militair terrein gaan. Khader was in het gezelschap van een groep Syrische vluchtelingen die naar Europa wilde. Ondanks dat hij zijn Nederlandse paspoort en twee perskaarten toonde, werd hij toch gearresteerd. De politie gelooft niet dat hij een Nederlandse journalist is.

Brandpunt-coördinator Robert van der Weijden meldt in een interview met Algemeen Dagblad dat hij gisteren telefonisch contact had met Khader. “Hij liet de Griekse politie meteen weten dat hij een Nederlandse journalist is, maar de politie lijkt dat niet te accepteren. Sakir zelf denkt dat dat mogelijk komt vanwege zijn naam en uiterlijk. Hij wordt behandeld als een illegale vluchteling." Volgens Van der Weijden is de redacteur wel rustig onder zijn arrestatie.

Hoofdredacteur Hans Laroes op de site van Brandpunt: “We hopen dat onze collega snel weer op vrije voeten is. Journalisten hebben een beschermde status. Je mag verwachten van een EU-land als Griekenland dat de autoriteiten daar zich extra inspannen om de identiteit van Sakir Khader te bevestigen zodat hij snel weer naar huis kan.”

Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat Sakir wordt voorgeleid aan de rechter-commissaris voor een snelrechtprocedure. De officiële aanklacht is nog niet bekendgemaakt.

Sakir Khader studeerde aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg en werkte in het verleden als freelance journalist voor de Volkskrant. Hij werkt sinds een half jaar voor Brandpunt. Vorig jaar werd hij genomineerd voor een Tegel. Al eerder filmde hij voor dit programma in hetzelfde gebied. [Petra Merkx]