november

Jongeren laten praten met kunstwerken

Kunststudenten van Fontys maakten voor De Pont museum in Tilburg een boekje dat jongeren warm maakt voor een museumbezoek. Want waarom gaan ze op vakantie wel naar een museum en in Nederland niet?

Samen met enkele medestudenten maakten Ina Brinkert en Elke Sijbers met Smalltalk provokes Deeptalk! een boekje dat jongeren een opstapje biedt om in gesprek te gaan over kunst.

Het boekje vloeit voort uit een opdracht van hun opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Daarbij moesten studenten samenwerking zoeken met een externe opdrachtgever.

“In dit geval De Pont in Tilburg”, zegt Ina.Ina Brinkert (links) en Elke Sijbers (rechts) in De Pont. “Zij zochten een manier om in kunst geïnteresseerde jongeren van 18 tot 28 warm te maken voor museumbezoek.”

Kijken naar en praten over
Die manier werd gevonden in een flitsend vormgegeven boekje, aan de hand waarvan jongeren (in duovorm) in gesprek gaan over elf werken uit de vaste collectie van het museum voor hedendaagse kunst.

“Dat gebeurt door het stellen van twee soorten vragen”, vertelt Elke. “Smalltalk-vragen gaan over de eerste oppervlakkige waarneming van een werk. Wat zie je? Daarna helpen Deeptalk-vragen je om verder te praten.”

Je moet het boekje vervolgens omdraaien om de ondersteboven gedrukte Secrettalk te zien, met bijvoorbeeld een hint naar de bedoeling van de kunstenaar of de clou van het werk.

Vakantie
Volgens de studentes vinden veel jongeren het lastig om een kunstwerk grondig te bekijken en het zodoende echt te ervaren. “Mensen die weliswaar openstaan voor beeldende kunst, maar toch over een drempel heen moeten om naar een museum te gaan.”

Opdrachtgever De Pont denkt dat het ook met onbekendheid te maken heeft. “Op vakanties gaan deze geïnteresseerde jongeren wel musea af”, zegt Elke. “Maar ze lijken te vergeten dat dit in hun eigen woonplaats ook kan. In elk geval is er nu een leuke extra aanleiding om toch te gaan.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Het gratis boekje ‘Smalltalk provokes Deeptalk!’ wordt gelanceerd op donderdagavond 11 november tijdens het vaste ‘De Pont Avonduur’. Van 17.00 tot 21.00 uur is de toegang dan gratis in het museum.