maart

Houterman looft reactie op crisis, pleit voor 'realiteitszin'

Bestuursvoorzitter Joep Houterman prijst vandaag in een persoonlijk bericht aan studenten en medewerkers de Fontys-gemeenschap om ‘het enthousiasme, de daadkracht, het elan en de saamhorigheid’ waarmee de hogeschool de coronacrisis het hoofd biedt. Hij pleit echter óók voor ‘realiteitszin’ als straks de schade wordt opgemaakt.

Volgens Houterman werken de mensen van het crisisteam, de ‘taskforces’ en de instituten van Fontys ‘keihard’ om de crisis het hoofd te bieden. Sinds vrijdag is de school dicht, biedt Fontys alleen nog online onderwijs aan en werkt het gros van de medewerkers vanuit huis.

Docenten zijn nu bezig om hun lessen Joep Houtermandigitaal aan te kunnen bieden. En er wordt veelvuldig gebruikt gemaakt van digitale techniek om bijvoorbeeld online te vergaderen. De storing maandag van MS Teams was volgens Houterman dan ook niet vreemd, ‘omdat de hele wereld deze online vergadertool van Microsoft nu gebruikt’.

Moreel appèl
Hij doet ook een moreel appèl op Fontys-medewekers en -studenten: “Tegelijk bereiden we ons ook alweer voor op de situatie daarna. Ik zou ook hier willen pleiten voor enige realiteitszin: veel maar niet alle problemen die door deze pandemie ontstaan, kunnen we oplossen. De impact op iedereen is groot, dus helaas zal iedereen op een of andere manier zijn verlies moeten nemen.”

Houterman zegt in zijn brief verder niets over wat de maatregelen gaan betekenen voor studenten. Lopen zij studievertraging op? Moeten ze dan nog een keer collegegeld betalen? Het zijn vragen waarop zowel het ministerie van Onderwijs, de Vereniging Hogescholen als Fontys nog geen antwoord heeft.

Het ministerie roept wel op waar mogelijk met passende oplossingen te komen. De studentenvakbonden roepen alvast op alert te zijn: 'We moeten er samen alles aan doen om studenten niet (financieel) de dupe te laten worden van de maatregelen', aldus de LSVb.

Studenten buitenland
Over Fontys-studenten die in het buitenland verblijven, meldt Houterman dat het nu niet verstandig is om iedereen onmiddellijk terug te halen. “Om de eenvoudige reden dat we niet weten of dat überhaupt haalbaar is. Het is niet denkbeeldig dat studenten uit sommige landen de terugreis niet (meer) kunnen of mogen maken.”

Fontys zou het wel graag willen en waar mogelijk biedt de hogeschool hulp om studenten te laten terugkeren. “We gaan ons mAlle Fontys-gebouwen, inclusief dus dat van de Kunsten in Tilburg, op vier na zijn vanaf nu letterlijk gesloten voor iedereen.aximaal inspannen om met ze in contact te blijven.” Hetzelfde geldt voor de buitenlandse studenten die nu bij Fontys studeren. Ook voor hen kan de huidige situatie veel vragen oproepen.

Toegang gebouwen
Vandaag werd ook bekendgemaakt dat voorlopig een klein aantal gebouwen voor slechts een beperkt aantal medewerkers geopend blijft. Dat zijn R3 op campus Rachelsmolen in Eindhoven, het nieuwe gebouw P8 op campus Stappegoor in Tilburg, W1 in Venlo en locatie Sittard.

Die gebouwen zijn uitsluitend open voor medewerkers die bezig zijn met digitalisering van het onderwijs of voor wie het nodig is om in het gebouw te zijn vanwege ‘bedrijfskritische processen’.

Alle andere medewerkers moeten thuis werken. Ook een-op-een-gesprekken tussen bijvoorbeeld docent en student mogen niet worden gehouden. Zo wil Fontys het verkeer in haar gebouwen tot een minimum beperken in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen gelden tot minstens 6 april.

Hart onder de riem
Houterman steekt de medewerkers die nu massaal moeten thuiswerken nog een hart onder de riem. “Thuiswerken klinkt misschien leuk, maar is het niet altijd. Het is voor iedereen passen en meten, zeker als er ook nog kinderen (of zieken) zijn die aandacht en zorg nodig hebben. Laten we allemaal proberen er het beste van te maken en waar mogelijk elkaar te helpen.” [Petra Merkx]