januari

Jip is hit op social media met humoristische typetjes

Hij heeft bijna 21.000 volgers op Instagram en ruim 322.000 op TikTok. Jip Kraak, student Docent Theater bij Fontys Academy of the Arts, krijgt het voor elkaar dankzij humoristische video’s en sketches. “Ik hou van de creatieve vrijheid om absurd te blijven.”

Een echte influencer vindt Jip zichzelf niet. Maar dat hij veel bereik heeft met zijn video’s is een vast gegeven. Dat heeft alles te maken met de humor die de vierdejaarsstudent in zijn video’s weet te verwerken. Maar het begint natuurlijk allemaal met een idee. “Soms wil ik over een bepaald onderwerp een video maken en ga ik er echt voor zitten, maar soms heb ik ook een zinnetje in mijn hoofd dat op een ander liedje of een andere betekenis slaat. Dan probeer ik vanuit zo’n klein gegeven iets te maken.”

Programma’s als 3 op Reis, B&B Vol Liefde, Real Housewives of Amsterdam leveren Jip, (op sociale media beter bekend als Jipcraque), daarbij een enorme brok aan inspiratie op. “B&B Vol Liefde is daarbij wel een verhaal apart. Die mensen zijn allemaal al typetjes op zich, dus daar hoef ik niet zo veel aan toe te voegen.”

Jip Kraak 2Filteren voor de grap
Toch helpt zijn opleiding tot Docent Theater aan Fontys Academy of the Arts Jip ook met het maken van video’s. Voor zijn studie was hij heel intuïtief en probeerde hij personages exact na te doen. “Maar nu leer ik om namen te geven aan bepaalde eigenschappen. Ik weet hoe ik fragmenten of personages kan filteren voor meer overzicht, waardoor ik nu beter zie waar de grap zit.”

Hoewel Jip in zijn video’s allerlei scenario’s voorbij laat komen, vindt hij zelf de video’s van 3 op Reis het leukste om te maken. Daarvoor bezocht hij onder andere Madurodam en de Ikea waar hij – zo zegt hij zelf – totale onzin verkondigt. “Op school wil ik altijd zo precies enn helder mogelijk weten waar ik mee bezig ben. Dan moet alles kloppen. Maar om een Ikea te verkopen alsof het Zweden is, met informatie die nergens op slaat, vind ik fantastisch.”

Jip KraakDe spot drijven
Die creatieve vrijheid om absurd te blijven staat voor Jip hoog in het vaandel. “Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een video waarin alles moet kloppen, maar bij samenwerkingen moet dat vaak wel. Een merk wil natuurlijk niet belachelijk gemaakt worden, want anders wordt er niets verkocht. Maar toch wil ik wel altijd een beetje de spot met ze drijven.”

Jip zit inmiddels in zijn laatste jaar. Iets wat hij met gemengde gevoelens beleeft. “Nog een paar maanden bikkelen en dan zit mijn collegetijd erop”, aldus Jip. “Samen met mijn medestudenten zijn we zo’n gezellig hubje bij elkaar, ik vind het echt jammer dat dat dadelijk niet meer is. Aan de andere kant weet ik nu al dat ik na mijn studie zeker twee maanden niks ga doen, behalve genieten van de rust en het ontbreken van deadlines.”

Eigen voorstelling
Totdat het zover is blijft Jip zich wel nog even focussen op zijn studie, waardoor de video’s op een iets lager pitje staan dan normaal. En daarna? Plannen genoeg, want Jip denkt al na over het maken van een voorstelling met verschillende TikTok-collega’s over de gekte en verschillende vormen van (sociale) media. Ook wil hij door blijven gaan als videomaker, waar hij nu zijn brood mee verdient. “En als dat niet lukt, kan ik natuurlijk ook altijd nog voor de klas gaan staan. Dan ga ik voorstellingen maken met pubers.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Benieuwd naar de typetjes die Jip neerzet in zijn video's? Je kunt hem vinden op Instagram of TikTok.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd