februari

Jezelf leren kennen is óók een belangrijke les

Wat gebeurt er als we langere tijd alleen zijn met onze gedachten? Waar denken we aan als we niet worden afgeleid door laptop of smartphone? Als we even helemaal offline zijn. Dertig studenten van Fontys Hogeschool Pedagogiek ondervonden dat vanochtend tijdens de vijfde dag van het programma Get Real!

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling, dat is het doel van het jaarprogramma Get Real! van Stichting Verwonderwijs. In tien stappen, verdeeld over tien dagen, volgen deelnemers een programma vol opdrachten, oefeningen, muziek en meditatie.

Vanochtend was het tijd voor stap vijf. Het thema van de dag: Dromen. En dus namen dertig studenten van Fontys Hogeschool Pedagogiek (FHP) op een stoeltje of kleedje plaats aan de vijver in het park achter de hogeschool in Den Bosch. De opdracht: alleen zijn met je gedachten zonder enige vorm van afleiding.

Rustgevend
Niet alleen de mobieltjes waren achtergebleven in de hogeschool, ook horloges waren taboe aan de rand van de vijver. Het besef van tijd viel hierdoor weg en gedachten kregen de vrije loop.

“Heel rustgevend”, vat eerstejaarsstudent Pim de twee uur aan de vijver naderhand samen. “Ik kwam echt tot rust. Ik ben zelfs even in slaap gevallen, dat zegt genoeg.”

Het programma Get Real! vindt Pim een openbaring. “Verlichtend en confronterend tegelijk. Ik heb mezelf echt beter leren kennen. Heel waardevol.”

Ook Nikita, tweedejaarsstudent van FHP in Den Bosch heeft zichzelf beter leren kennen door het programma. “Ik ga vaak ongemerkt over mijn grenzen heen om anderen tegemoet te komen. Daar wil ik aan werken. Ik wil meer mezelf zijn en beter voor mezelf opkomen. Dat leer je hier.” Studenten Pedagogiek in het park in Den Bosch.

Dergelijke inzichten zijn heel belangrijk volgens Get Real! trainer Loes van Nunen. Zij raadt al haar studenten dan ook aan om mee te doen aan het jaarprogramma. “Hierdoor leren studenten zichzelf beter kennen, ze groeien als persoon.”

Professionele ontwikkeling
Voor studenten is dit nog eens extra belangrijk, denkt Van Nunen. “Een professionele ontwikkeling kun je niet los zien van een persoonlijke ontwikkeling. En toch ligt de focus bij opleidingen altijd op de inhoud. Op datgene wat studenten moeten kennen en kunnen. Maar vaak wordt er voorbijgegaan aan de persoonlijke ontwikkeling.”

Binnen Fontys is FHP de eerste opleiding die Get Real! als concreet programma aanbiedt, maar als het aan initiatiefnemer Ingrid van Hest ligt komt daar verandering in. Zij introduceerde Get Real! enkele jaren geleden en inmiddels draait het programma al drie jaar bij FHP.

“Dit programma zou bij alle opleidingen van Fontys heel goed passen. Alle studenten zitten in het zelfde schuitje: in de transitie van puber naar professional, met alle stress en onzekerheid die daarbij komt kijken. Het is daarom extra waardevol voor studenten om aan die persoonlijke vorming te werken.”

Opnemen in curriculum
Get Real! zou volgens Van Hest niet misstaan in het curriculum van alle opleidingen. “Iedereen praat over persoonsvorming en bildung. Iedereen wil hier aandacht voor hebben, maar niemand weet hoe dat precies vormgegeven moet worden. Wij laten met Get Real! zien hoe dit kan. Hier zou Fontys-breed aandacht voor moeten komen.”

Van Nunen sluit zich daar volmondig bij aan. “Bij alles wat je doet in het leven neem je jezelf mee. Het is daarom belangrijk dat aankomende professionals zichzelf leren kennen. Want pas als je jezelf goed kent, kun je je staande houden als professional.” [Ivo van der Hoeven]