december

“Je ziet een gebouw letterlijk groeien”

Samenvatting

800-logoeerstestappen-814351.pngNaam: Mark Woudstra
Leeftijd: 27 jaar
Opleiding: Vastgoed en Makelaardij, Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven, afgestudeerd 2019
Werk: Junior werkvoorbereider bij Ballast Nedam Zuid (40 uur)

Mark Woudstra studeerde Vastgoed en Makelaardij en is nu junior werkvoorbereider bij Ballast Nedam. Op het moment werkt hij mee aan de bouw van MindLabs, de toekomstige behuizing van Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.

Wat doe je op een werkdag?
“Dat is heel gevarieerd. Vanochtend begon ik met het uittekenen van details voor de gevel. Die stem ik vervolgens af met de gevelbouwer. Daarna liep ik met hem een inspectierondje, waarbij je checkt of de theoretische bouwtekening klopt met de uitvoering. Terug in de bouwkeet sleutel ik aan de planning of zet ik budget klaar, om nieuwe bouwonderdelen in te kopen.

Eigenlijk ben ik bezig met het uitstippelen van de bouw van grof naar fijn. Van de inkoop van beton, tot het checken van de kwaliteit van een vloerafwerking. Ik zorg dat het bestek (de bouwomschrijving) van A tot Z is uitgewerkt zodat de uitvoerders het kunnen maken.”

Hoe ging de overgang van studie naar werk?
“Aan de ene kant ligt mijn opleiding Vastgoed en Makelaardij in een andere range dan het werk dat ik doe. Er zat wat Bouwkunde in, maar de hoofdmoot was Recht en Economie. Toch was de overgang niet zo groot.

Zelf ben ik nogal van het klussen en had ik een bijbaan bij een bouwmarkt. Ik weet van huis uit wat ervoor nodig is als je iets wilt bouwen en heb veel affiniteit met dat werk.

Bovendien krijg je bij Vastgoed en Foto: Ton ToemenMakelaardij een zekere denkwijze aangeleerd die je vrij breed kunt toepassen. Competenties als ‘waarnemen’, ‘verbinden’ en ‘communiceren’ zijn niet alleen relevant in de makelaardij, maar ook bij projectontwikkelaars en aannemers.

Je leert bijvoorbeeld in stappen denken: Hoe pak je een project aan ‘van grof naar fijn’? Dat is een procedé dat ik dagelijks gebruik.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Omdat ik niet een-op-een ben opgeleid voor dit vak en zelf meer de match heb moeten maken, is dat lastig te beantwoorden. In elk geval biedt de opleiding bewust een breder perspectief dan alleen de standaardrichting ‘makelaarskantoor’.

En hoewel het gros toch in de makelaardij gaat, zijn er meer afgestudeerden die bij een projectontwikkelaar of aannemer terechtkomen. Het leuke van een aannemer vind ik dat ook echt iets gebouwd ziet worden.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Naast het werken met (theoretische) planningen en modellen, ben je veel met mensen bezig. Het ‘digitale’ plan moet uiteindelijk naar de timmerman die het maakt. Ik vind het mooi om die vertaalslag te maken, en te volgen hoe het er ten slotte allemaal concreet uit komt te zien. Zo zie je een gebouw letterlijk groeien.

Het is ook wel een uitdaging hoor. Jij bedenkt hoe het werkt in theorie en zegt een timmerman met dertig jaar ervaring hoe hij een dakrand moet afwerken. Soms krijg ik dan rare blikken. Maar ik probeer zo veel mogelijk te denken vanuit het perspectief van de ander, dan krijg je het meestal prima uitgelegd.”

Tevreden?
“Zeker, ik vind mijn werk buitengewoon leuk. Om nog even MindLabs te noemen: Elk hoekje en gangetje is bijzonder, veel minder rechttoe rechtaan dan appartementenbouw. Daar geniet ik van.

Je krijgt soms echt een band met een gebouw. Laatst regende het binnen omdat er een probleem was met een loshangend zeil. Een kleinigheidje, maar ik kan het dan niet laten om het toch even te herstellen.

Ik kan echt niet zeggen wat ik over vijf jaar doe. Mijn criterium is: zo lang ik het leuk vind is het goed.”

Trouwens, wanneer wordt MindLabs opgeleverd?
“De oplevering staat gepland tweede kwartaal 2022.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]