januari

Je netwerk uitbreiden begint bij een studievereniging, ook tijdens corona

Fontys telt in totaal 34 actieve studieverenigingen. Bron sprak de voorzitters van vier daarvan en vroeg hen wat de meerwaarde is voor een student om zich bij hen aan te sluiten en wat ze aan elkaar hebben in deze coronapandemie.

Een studievereniging en een studentenvereniging hebben best wat gemeen, maar de studiegerelateerde activiteiten vind je alleen bij een studievereniging.

MyrtheMyrthe Deenen, voorzitter Studievereniging Topsy van de opleiding Toegepaste Psychologie in Eindhoven
"We organiseren normaal gesproken feestjes bij Villa Fiesta in Eindhoven, de thuiskroeg van onze studievereniging. Maar we verzorgen ook lezingen over bijvoorbeeld psychologie en andere studiegerelateerde activiteiten.”

De belangrijkste reden om je bij een studievereniging aan te sluiten, is het netwerk dat je opbouwt. Voor eerste- en tweedejaars is dit een goeie manier om in contact te komen met ouderejaars, die je bijvoorbeeld weer kunnen helpen bij het vinden van een stage.

Nu met corona heeft het een extra grote waarde, omdat je door de studievereniging op een sociale manier contact houdt met je medestudenten. Ondanks de coronacrisis lukt het om online activiteiten te organiseren. Daar ben ik trots op.”

AronAron van Eys, voorzitter van SV Boaz van de opleiding Pedagogiek in Sittard
“We proberen elke maand gastcolleges, cursussen en andere activiteiten op poten te zetten. Ook organiseren we elk jaar een introductiekamp.

Bij de intro en bijvoorbeeld de borrels is het voor eerste- en tweedejaars makkelijk om contact te leggen met ouderejaars, die ze dan weer kunnen helpen aan bijvoorbeeld informatie over de  minors.

Onlangs hebben we een online escaperoom via Microsoft Teams en een kerstbingo georganiseerd. Voor de bingo hadden we 150 kaarten verkocht, wat opvallend veel is voor een opleiding met zo’n 300 studenten.

Het leukste dat we op dit moment aan het organiseren zijn is een soort wedstrijd via de app Ommetje van de Hersenstichting. In deze app wordt bijgehouden hoeveel een persoon per dag loopt. Wij hebben een groep aangemaakt waar studenten en docenten zich kunnen aanmelden.

De bedoeling is dat iedereen twintig minuten per dag loopt. Wie het meest loopt, staat bovenaan in de lijst. Een beetje competitie, en een perfecte manier om het saamhorigheidsgevoel op school te vergroten.

We zijn ook nog bezig met een wedstrijd organiseren tussen de vier andere Pedagogiekopleidingen in Eindhoven, Tilburg en Den Bosch.”

SaraSara Brouwers, voorzitter studievereniging RAAK van de opleiding Journalistiek in Tilburg
“Doordat Journalistiek een kleine opleiding is, kent iedereen elkaar. Ook bij onze studievereniging RAAK geldt dit: we hebben een heel hechte groep.

We hebben dit studiejaar bij de intro een fietstocht door Tilburg gemaakt, waarbij de eerstejaars studenten op anderhalve meter een aantal kennismakingsopdrachten moesten doen, zoals met elkaar dansen.

Laatst hadden we nog een online quiz en in november hebben wer meegewerkt aan een uitzending van Journalistiek-studenten over de Amerikaanse verkiezingen.

Dit jaar is het allemaal nog even aankijken met de coronaregels, maar ik hoop dat we kunnen doorgaan met leuke dingen neerzetten voor studenten.”

StenSten van der Zee, voorzitter SV Innovum
“Dit jaar ligt de focus van onze studievereniging op het educatieve gedeelte van praktische Engineering. Dit willen we gaan doen in samenwerking met de werkplaats die tegenover ons eigen lokaal in het gebouw Nexus (Fontys-gebouw op universiteitsterrein in Eindhoven, red.) zit.”

Ook nu gaan onze activiteiten, al dan niet in een ander jasje, door. Zo hebben we een intro voor internationale studenten georganiseerd, waarbij ze onze opleiding en Eindhoven als stad hebben ontdekt.

Ook hebben we in plaats van een LAN-party een WAN-party gehouden. Bij de WAN-party deden we veel games, zoals Among Us en Minecraft, vanuit thuis. Hiernaast zijn we op het moment bezig om studieavonden te organiseren, waarbij studenten samen online studeren.

Naast sociale activiteiten organiseren we ook elk jaar een Company Day, waarbij verschillende bedrijven lezingen houden over stage lopen binnen hun bedrijf.” [Bram Keeris]