april
2021

"Je moet jongere uitdagen het beste uit zichzelf te halen"

Hoe haal je het beste in mensen naar boven en maak je als trainer (of docent) het verschil? Fontys-docent Psychologie én voetbaltrainer Mauro van de Looij denkt het antwoord te weten en schreef er een boek over.

Mauro van de Looij is een echte duizendpoot. Na een studie Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam - met een master in Sport en Prestatiepsychologie - startte hij in 2014 als jeugdtrainer bij PSV.

Mauro van de LooijIn 2016 richtte hij samen met Martijn Bauer coachingsbureau Bauer & Van de Looij op en in juni 2020 begon hij bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie als docent Psychologie. En nu heeft de voetbaltrainer/docent/psycholoog ook nog een boek geschreven.

Met het boek De trainer maakt het verschil wil Van de Looij trainers in Nederland inspireren om hun eigen kwaliteiten en die van hun spelers optimaal aan te spreken. Het boek is gericht op jeugdtrainers in het voetbal, maar bevat volgens hem wijze lessen voor iedereen die leidinggeeft. Sport is hierbij de metafoor voor het leven.

Inspireren en motiveren
“Het boek gaat over leidinggeven aan jongeren, over inspireren en motiveren. Dat kan op het voetbalveld zijn, maar ook in de school- of collegebanken. Uiteindelijk gaat het erom hoe je als leidinggevende de jongere uitdaagt het beste uit zichzelf te halen.”

In het boek slaat Van de Looij een brug tussen wetenschap en praktijk waarbij hij de lezer uitdaagt een prestatiecultuur te creëren waarin de persoon op één staat. Dat klinkt tegenstrijdig maar is het niet volgens hem.

Mauro viert met zijn jeugdteam een succes (foto gemaakt voor de coronacrisis).“Presteren staat voor mij niet gelijk aan winnen, presteren gaat over het beste uit jezelf halen. Winnen of verliezen is dan bijzaak. Als je alles geeft, komt die winst vroeg of laat vanzelf.”

Totaalplaatje
Aandacht voor het individu is volgens Van de Looij de sleutel tot succesvol leiderschap. “Grote voetbaltrainers, zoals bijvoorbeeld Alex Ferguson, hebben altijd interesse in de mens achter de voetballer. Zit iemand goed in z’n vel? Slaapt-ie goed? En hoe is de thuissituatie? Al dat soort zaken spelen een belangrijke rol bij presteren. Je moet echt naar het totaalplaatje kijken.”

Van de Looij is niet van de top-down aanpak, die werkt op de lange termijn niet is zijn mening. “Voetballers die vanuit een strak en vast stramien spelen, blokkeren eerder en zijn sneller bang om fouten te maken. Je moet de intrinsieke motivatie van jongeren aansporen en daarvoor moet je ze de ruimte geven. Ruimte om zelf over zaken na te denken en zelf initiatieven te nemen.”

Mauro geeft een college.Ook bij een studie geeft intrinsieke motivatie de doorslag volgens Van de Looij. “Ik heb mijn ervaringen van het voetbalveld meegenomen naar de collegezaal en probeer studenten veel eigen verantwoordelijkheid te geven. Ze mogen fouten maken, daar leren ze van. Het gaat er mij vooral om dat ze initiatief durven te nemen.”

Gemeenschappelijke taal
Wel is het belangrijk dat iedereen dezelfde ‘taal’ spreekt, anders komt de boodschap niet over. “Afspraken moeten voor iedereen duidelijk zijn”, stelt Van de Looij. “Je kunt als voetbaltrainer zeggen dat het team vol op de aanval moet spelen, maar dat kan op tientallen manieren. Als niet duidelijk is hoe er gespeeld moet worden, wordt het al snel een rommeltje.”

Ook in de collegezaal is een gemeenschappelijke taal belangrijk. “Ik kan een heel goede les geven, maar als de boodschap bij de studenten niet binnenkomt, bijvoorbeeld omdat ik mijn les in het Frans geef terwijl zij dat niet verstaan, dan hebben ze er niks aan. Het is belangrijk dat je je doelgroep en hun taal goed kan doorgronden. Dan kun je als leidinggevende echt het verschil maken.” [Ivo van der Hoeven]

De trainer maakt het verschil is voor 20 euro in de voorverkoop te verkrijgen via bauer-vandelooij.nl. Vanaf 21 mei ligt het boek bij de boekhandelaren. isbn 9789493171251

George Guns
2021
Mauro, je slaat de spijker op zijn kop!!
Niki
2021
Leuk interview geworden en knap gedaan als nieuwe docent ook nog een boek schrijven. petje af.
Henk Verhoeven
2021
Gefeliciteerd met jullie boek! Ik hoop dat het echt een bestseller wordt!