januari

"Je minor moet geen Piet Plezier-tochtje zijn"

Inschrijvingen voor minor begint morgen

Op 1 februari opent de inschrijving voor de minoren. Fontys-studenten hebben tot 1 juli de tijd om zich aan te melden voor een minor, die start in september. "De populaire minoren zoals Taal en Cultuur zitten snel na de start van de inschrijfperiode vol", zegt Renkse Nieuwpoort.

Nieuwpoort werkt op de Marketing en Communicatie-afdeling vanRenske Nieuwpoort. Fontys. Daar zijn ze druk bezig met het aanpassen van de minorenpagina. "De hoeveelheid minoren die Fontys aanbiedt, is enorm gegroeid. Twee jaar geleden waren dit er nog vijftien, nu een stuk of vijfenvijftig", vertelt Nieuwpoort. "Het grootste verschil tussen de oude en nieuwe pagina, is dat je straks een zoekfunctie hebt. Je kunt zoeken op interesse, wanneer de minor start, maar ook in welke taal hij wordt gegeven. Daardoor wordt de minorpagina een stuk overzichtelijker, ook voor studenten van buiten Fontys."

Populaire minors
De studenten kunnen kiezen uit Fontys-brede minoren, die zijn beschikbaar voor alle studenten, ook buiten Fontys. Daarnaast zijn er instituutsminoren. Die kunnen alleen gevolgd worden door studenten van een bepaald instituut, zoals Verpleegkunde of Journalistiek. Een student Sandra Barents.kan er ook voor kiezen om een minor buiten Fontys te volgen, via Kies op Maat of om voor de minor naar het buitenland te gaan.

Sandra Barents van Studentenvoorzieningen ziet dat wanneer de inschrijvingen worden opengezet, al vanaf de eerste dag veel studenten zich aanmelden. "Naast Taal en Cultuur is onder meer de minor Financiële Planning populair. Om de teleurstelling te voorkomen dat er geen plek is bij jouw eerste keus, raad ik aan om je snel in te schrijven", zegt Barents.

Piet Plezier-tochtje
Luuk van Belkom en Pim Kocx zijn studenten Financial Services Management (FSM). Zij beginnen in september met óf een minor óf een stage. "Wij krijgen nog een bijeenkomst over de minorkeuze", zegt Luuk. "Ik vind de locatie van mijn minor vooral belangrijk." Daar sluit Pim zich bij aan: "Wij wonen allebei in Tilburg, dus het zou fijn zijn daar een minor te volgen."

Naast de locatie vinden zij nog een aspect belangrijk. "De minor moet wel iets toevoegen aan de rest van mijn studie", legt Luuk uit. "Een soort verdieping, dus gericht op de financiële wereld." Ook Pim wil dat zijn minor aansluit bij de studie FSM. "Meer leren over advisering en verkoop lijkt mij interessant. Natuurlijk kijk je ook naar de werkdruk en hoor je verhalen van vrienden, maar je minor moet geen Piet Plezier-tochtje zijn."

De studenten schrikken wel een beetje van het feit dat morgen de inschrijving opent. "Voor sommige minoren zijn niet zo veel plekken beschikbaar hoorde ik", zegt Luuk. "Ik voel wel een beetje haast nu", vult Pim aan. [Renée de Kruif]