Tilburg,

Je leukste tijd komt pas na je studie

Het is een cliché, maar echt waar: de studententijd is de leukste tijd uit je leven. En ik heb het volledig meegemaakt. Op kamers gaan, te weinig geld hebben, je eten verprutsen, iedere maand nieuwe huisgenoten, zelf moeten studeren en zelf de was moeten doen.

Voordat ik op kamers ging, moest ik altijd met mijn ouders afspreken hoe laat ik naar huis moest komen na een avondje stappen. Ik mocht alleen op zaterdag chips eten en ontbijten deed ik met melk of thee. Het verschil tussen mijn leven in augustus 2010 en september 2010 was als dag en nacht.

Opeens bleef ik tot half 5 in de kroeg hangen, tot ik er uit werd gebonjourd. At ik iedere dag chips, althans: een week lang, daarna was ik het kotsbeu. En ontbijten deed ik met fris. Want alles wat nooit mocht, kon opeens wél.

Het op kamers gaan heeft me heel veel geleerd. Vooral zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Ik was dan wel platzak na mijn studentenperiode, maar mijn hoofd en hart zaten vol met (levens)ervaringen. Want de studententijd is een verdomd mooie tijd.

Maar niemand heeft het ooit over die periode ná je studeren. Hoe leuk dat is. Hoe prettig het is om niet iedere euro om te hoeven draaien. Om twee keer per jaar op vakantie te kunnen. Om op stap geen aangelengd bier te hoeven drinken, maar gewoon geld uit te kunnen geven aan fatsoenlijke drank.

Hoe leuk het is om een baan te zoeken en te vinden en hoeveel je ook leert van afgewezen worden. Hoe bijzonder de zoektocht naar een koophuis is. En hoe fijn het is om blij te worden van de aanschaf van huishoudelijke artikelen.

Je studententijd wordt gezien als een avontuur en de periode erna word je ‘degelijk’. Dat zou niet meer spannend zijn. Maar ik zal je vertellen wat pas écht spannend is. Met je billen op een strand in een of ander tropisch oord, en 's avonds dure wijn drinken. Daarna thuis komen in je gekochte huis en je huis niet hoeven te poetsen omdat je een robotstofzuiger hebt. Daar kan geen fris in de ochtend en dagelijkse buil chips tegenop!

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.