januari

“Je leert pas écht in het werkveld”

Net afgestudeerd en bezig met je eerste echte baan. Hoe bevalt dat en waar loop je tegenaan? In de serie 'Eerste stappen' interviewt Bron alumni van Fontys die net van school zijn. Deze week: Birte Waulthers.

Naam: Birte Waulthers
Leeftijd: 25 jaar
Opleiding: Commerciële Economie Leisure Management, diploma juli 2017
Werk: Adviseur Bedrijven bij Rabobank in Eindhoven en omgeving, sinds maart 2018
Salaris: schaal 5 (tussen €2.008,92 en €2.869,08 bruto bij fulltime aanstelling)

Foto: Ton ToemenWaarom verliep jouw overgang van studie naar werk zo soepel?
“Ik heb veel extra werk buiten mijn studie om gedaan. Daardoor heb ik een groot netwerk opgebouwd. Ik ben onder andere student-assistent geweest, was jurylid van Fontys Best Business en organiseerde de diploma-uitreiking voor Commerciële Economie-studenten.

Omdat ik van alles gezien heb binnen de hogeschool heb ik mij goed kunnen onderscheiden van andere studenten. Ik ben er van overtuigd dat die extra ervaring is opgevallen bij mijn huidige werkgever.”

Is dit je eerste baan?
“Nee. Kort nadat ik was afgestudeerd, heb ik drie maanden als junior marketeer gewerkt bij een ontzettend leuk bedrijf, Wickey. Maar ik miste klantencontact. De functie matchte niet met mijn persoonlijkheid en ik vind het belangrijk dat je iedere dag met plezier naar je werk gaat.”

Gaat het nu goed?
“Absoluut! Bij de Rabobank kreeg ik in maart vorig jaar de functie Adviseur Particulieren. Sinds vier maanden adviseer ik alleen bedrijven. Een hele andere doelgroep, maar uitdagend is het zeker. Ik bied hulp aan bedrijven op het gebied van financiële vraagstukken. Van adviseren in sparen, betalen en ontvangen.

Per 28 januari start ik als Medewerker Marktbewerking, Communicatie en Coöperatie. Denk daarbij aan managementondersteuning, evenementorganisatie en marketing. Al sinds de start bij Rabobank heb ik aangegeven dat ik deze functie ambieer. Hij sluit namelijk beter aan bij mijn vakgebied, vaardigheden en interesses.”

Hoe verliepen je eerste werkweken eigenlijk?
“Ik ben vrij perfectionistisch en leg de lat hoog. In de eerste weken kwam ik erachter dat je niet alles al kunt weten. Een kind dat voor het eerst naar de bassischool gaat, kan ook niet meteen lezen en schrijven. Hetzelfde geldt voor een nieuwe baan: je kent de organisatie en je functie inhoudelijk nog niet goed.”

Heeft Fontys je goed opgeleid op het werkveld?
“Ik heb tijdens mijn studie genoeg (gast)colleges gevolgd met het thema: hoe profileer je je op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk komt een bachelorsdiploma overeen met je rijbewijs: je krijgt een papiertje, maar leert het vak pas écht als je in het werkveld opereert.”

Tevreden over je studiekeuze?
“Ja. Al neem ik mezelf achteraf wel kwalijk dat ik dacht dat ik meteen al een goede functie moest hebben. In mijn ogen moest ik bij wijze van binnen een maand marketingmanager van een groot bedrijf zijn. Ik zie nu in dat het helemaal niet erg is als je tijdens je eerste stappen een keer valt en weer op staat. Op die manier kom je vanzelf bij een functie terecht die bij je past.” [Femke Molenaar]