juli

"Je kunt in deze sport snel goed worden"

Fontys -student naar WK Studentenroeien in Sjanghai

Er zijn misschien leukere manieren om de zomervakantie door te brengen dan twaalf trainingen per week afwerken. Maar de beloning is ernaar: volgende maand staat Fontys-student Jochem Kostelijk in Sjanghai aan de start bij het WK Studentenroeien.

Het is nog maar een paar maanden geleden dat Jochem en zijn roeimaatje bij de Tilburgse vereniging Vidar bedachten dat het best leuk zou zijn om naar het WK te gaan deze zomer. En dan met 'een acht', toch zo’n beetje het koningsnummer van het roeien en de ‘gaafste boot’, aldus Jochem. Ze zochten contact met andere studentenroeiers en kregen zo de boot vol met twee Groningers, vier Rotterdammers zijzelf en een stuurvrouw.

En dan maar heen en weer over het Wilhelminakanaal. Door de week, in ieder geval. Alleen in het weekeinde kan de complete acht oefenen, de andere dagen roeien de Tilburgers samen. “Het leuke van roeien is dat je snel goed kunt worden, als je maar veel traint. Het afgelopen weekeinde hebben we het Nederlands kampioenschap gewonnen, gewoon door het maximale uit onszelf te halen. Het is echt gaaf om te merken waartoe je dan in staat bent.”

Jochem hanteert de riemen nu vier jaar. Hij is overgehaald door zijn oudere broer, ook lid van Vidar. Deze deed Bedrijfskunde aan de Universiteit van Tilburg, Jochem is tweedejaars op de lerarenopleiding in Tilburg. Hij herkent het beeld dat studentenroeiverenigingen vooral het domein zijn van universiteitsstudenten, en kan dat ook verklaren: “Op de universiteit kom Jochem (tweede van links)je sowieso meer in aanraking met verenigingen. Bovendien kun je gemakkelijker tijd vrijmaken om veel te sporten.”

Volgens de 1,95 m lange roeier is de sfeer in de boot prima, vooral sinds het afgelopen weekeinde. “We zijn natuurlijk een stel grote mannen die zich allemaal graag laten horen. Er is de nodige harde humor en haantjesgedrag. En de meesten van ons hebben wel wat autistische trekjes. Deze sport trekt nu eenmaal dat type: je doet de hele tijd hetzelfde en je bent altijd bezig met details, daarmee kun je jezelf verbeteren.”

De toekomstige leraar aardrijkskunde neemt de wedstrijd in Sjanghai, van 10 tot en met 12 augustus, te baat om de omgeving daar te bekijken. “In China kom je natuurlijk niet zo vaak, dus ik plak er wel een weekje vakantie aan.” En een beetje studeren misschien, want daar is het de afgelopen maanden niet erg van gekomen. “Ik loop een half jaartje achter. Maar dat heb ik er wel voor over.” [Debbie Langelaan]