Tilburg,
augustus

Je kunt geen invaller bellen voor Charlie Watts

Gisteren overleed Rolling Stones-drummer Charlie Watts. En dat maakte ook indruk bij Fontys Rockacademie. Hans van den Hurk, studieleider én zelf drummer: “Hij deed wat anderen niet deden.”

De Rolling Stones zijn iconisch voor de rockmuziek en Charlie Watts had daarin een belangrijke rol. Hij was een drummer met een volstrekt eigen sound, aldus Van den Hurk.

En hoewel de drummer bijna altijd Hans van den Hurk.op de achtergrond blijft, is zijn rol niet te onderschatten, vindt Van den Hurk: “De drummer is de hartslag van de muziek. Hij geeft het tempo aan en wanneer er overgangen komen. Hij bepaalt de energie. Als het publiek uit zijn dak gaat, doet hij er nog een schepje bovenop.”

Technisch kun je perfect zijn, maar je eigen geluid ontdekken is belangrijker, anders ben je inwisselbaar, legt de studieleider uit. “Ik zie daarbij een parallel tussen Watts en Ringo Star van The Beatles. Anderen zouden het niet per se willen nadoen, maar hebben bewondering voor die eigen manier van spelen. Je kunt geen invaller bellen voor Charlie Watts.”

15 jongens
Bij de Rockacademie studeren nu 15 jongens voor drummer. “Allemaal jongens inderdaad, wij weten niet hoe dat komt. Meisjes zijn uiteraard van harte welkom. Toevallig is de allereerste student die in 2003 van onze Rockacademie afstudeerde wél een drumster: Maartje Simons.”

Wat Watts en Star succesvol maakte, dát probeert de Rockacademie huidige studenten ook bij te brengen, verteltHans van den Hurk bij een optreden in Ahoy. de studieleider: “Ga op zoek naar eigenheid, een karakteristiek eigen geluid. De techniek staat in dienst van de creativiteit.”

Nieuwe Charlie Watts
Of er een nieuwe Charlie Watts bij de Rockacademie afstudeert, is niet te voorspellen.

De meeste muzikanten wacht een ZZP-bestaan waarin ze optredens op de podia combineren met bijvoorbeeld achter de knoppen staan, het geven van masterclasses of managementfuncties.

Het geldt ook voor Van den Hurk zelf, die zijn werk bij de Rockacademie (voor hij studieleider werd, was hij er docent drummen) combineert met dat van drummer bij de Night of the Proms.

Denkt hij dat dat de Stones verdergaan zonder hun drummer? “Je zou denken: ‘waarom zou je nog?’, op die leeftijd. Maar als muzikant weet ik ook: je wilt gewoon heel graag spelen.” [Petra Merkx]