Tilburg,

"Je kaartje voor de biercantus moet je verdienen"

De Tilburg University Cantus, de TUC, is het feestelijke begin van het nieuwe academische jaar. Studerend Tilburg proost met een biertje in de hand op het aankomende schooljaar, maandag 3 september voor de tiende keer. Maar deze keer gaat het wel anders: je kaartje zul je moeten verdienen.

door Renée de Kruif
Een jubileumjaar voor TUC. En daarom vond het huidige bestuur dat het tijd was om eens wat dingen op te frissen. "De TUC is een evenement dat staat. We hadden zo het draaiboek van andere jaren kunnen overnemen", zegt Marjolein Savonije, pabo-student bij Fontys en Commissaris Extern in het bestuur van de TUC. "Maar wij wilden als tiende bestuur iets bijzonders meegeven en vonden het concept wat verouderd."

De huisstijl werd opgefrist én TUC is samen met Citymarketing Tilburg gaan kijken of ze iets konden vernieuwen dat ook op langere termijn invloed heeft. "Daarom hebben we ervoor gekozen om het maatschappelijke aspect aan te scherpen."

Kaartje verdienen
Aan de TUC nemen vooral studenten deel die lid zijn van een vereniging. Dat kan een studie-, studenten- of sportvereniging zijn. Op 2 juli start de reguliere verkoop. De verenigingen hebben vooraf al kunnen aangeven hoeveel tafels (de kaartjes gaan per tafel) zij graag tot hun beschikking willen hebben. Maar als ze een kaartje hebben bemachtigd, dan zijn ze nog niet zeker van een plaats aan de tafel.

Studenten die willen deelnemen aan de cantus moeten namelijk vooraf 'iets' hebben gedaan voor de maatschappij. Dit gegeven bestond al, maar het huidige bestuur heeft de eisen verscherpt. "Andere jaren was het genoeg als één iemand van de vereniging een klein karweitje had gedaan en zo kwam de hele tafel binnen, nu moet iedereen de handen uit de mouwen steken", legt Savonije uit. Biercantus"Aan het begin van dit jaar hebben wij de eisen gemaild naar de besturen van de deelnemende verenigingen en daar staat duidelijk in wat we van ze verwachten."

Laagdrempelig
Maar willen studenten niet gewoon alleen een feestje bouwen? "De reacties zijn verdeeld", zegt Savonije. "We horen dat we het laagdrempelig moeten houden, want anders gaan ze wel naar een andere biercantus. Terwijl andere studenten juist zeggen dat ze echt toeleven naar de TUC en dat ze dan een maatschappelijke bijdragen leveren een kleine moeite vinden."

Maar dat het laagdrempelig is, is volgens Savonije wel een belangrijk punt. "Daarom hebben wij verschillende partners gezocht die acitiviteiten aanbieden waaruit studenten kunnen kiezen. Want als studenten zelf op zoek moeten gaan, dan vinden ze dit te veel moeite."

Social wall
Hoe controleer je of de biercantusgangers hun kaartje ook echt hebben verdiend? "We hebben op onze pagina de 'Social Wall' ingevoerd. Wanneer een vereniging of een persoon de hashtag TUCvoorTilburg gebruikt, dan zien wij die activiteit terug."

"Daarnaast moeten de besturen mailen wat de vereniging heeft gedaan aan maatschappelijk werk, hoeveel leden van de vereniging daarbij betrokken waren en hoeveel mensen uit de maatschappij daarbij geholpen zijn. En uiteraard met beeldmateriaal. En dan bekijken we per activiteit of we dit in verhouding voldoende vinden."