oktober

Je imago op social media is belangrijk, maar onzichtbaar zijn kan niet (meer)

“Vroeger kon je meer flikken”

Je vakantiefoto’s op Facebook: leuk om te delen. Of hilarische filmpjes van dat ene feest op Insta. Grappig! Maar social media vormen ook een risico. Alles kan online teruggevonden worden. Met grotere gevolgen dan jij denkt, zoals voor de student die een glas bier met goudvis leegdronk en nu een strafzaak boven het hoofd hangt. En welk effect heeft je huidige online gedrag als je straks gaat solliciteren?

Britt (19) en Maxime (20) zijn vierdejaars studenten Communicatie en zijn actief op meerdere social mediakanalen. “Maar alles is afgeschermd hoor”, vertelt Maxime. “We houden graag de controle over wie ons volgt. Zodat we zelf in de hand hebben wie wat ziet.”

“Zoiets als tijdens het Fontys-introfestival Purple gebeurde, zouden wij nooit doen. Dat meisje dat tijdens het optreden Maxime en Britt (r)van Bizzey in een beha op het podium ging staan, dacht daar niet goed over na. Iemand hoeft het maar te filmen en online te zetten met haar naam erbij en geen enkele werkgever wil haar nog. Zo wil je niet bekend staan.”

Echte naam op LinkedIn
Britt gebruikt alleen op LinkedIn haar echte achternaam, omdat ze daar wél gevonden wil worden. “Op Facebook en Instagram doe ik dat niet. Ik wil daar ook nog lol kunnen hebben en mijn gezellige kant laten zien.”

Maxime denkt dat het werkgevers niet zoveel uitmaakt hoe je op de foto gaat. “Tijdens mijn stage hoorde ik dat de andere stagiaire een profielfoto had met een glas wijn. Zij is júist aangenomen door die foto, omdat mijn werkgever het grappig en gezellig vond. Ik besefte hierdoor wel dat werkgevers echt alles van je online bekijken.”

Niet met wijn op de foto
Studente Iris (22) van Toegepaste Gerontologie gaat bewust niet met een glas wijn op de foto en heeft een afgeschermd Irisprofiel. “Ik wil wel weten wie me volgt, aangezien overal screenshots van genomen worden.”

Iris is lid van studentenvereniging Demos. “Daar is het verboden om je telefoon te gebruiken. Als voorzorg voor het geval mensen heel dronken worden en verkeerd in beeld zouden kunnen komen."

"Telefoons horen daar niet thuis en dat is maar goed ook, want de helft van de tijd denk ik ‘oh als dít online zou komen, dat is niet best.’ Daar heb ik ook echt een veilig gevoel, want je kunt er doen wat je wilt, zonder bang te hoeven zijn voor gevolgen.”

Commissaris bij Demos Max Bosman bevestigt dat. “Je moet voorzichtig zijn met wat je online zet en online doet. Elke misstap kan online komen en dat kan gevolgen hebben voor je professionele toekomst. Daarom hebben wij een regel ‘geen elektronica aan de bar’."

"Zo kan er ook niets vreemds online komen. Foto's en filmpjes worden gemaakt door iemand van ons, die alleen maar gezellige beelden schiet, zonder dat iemand daar gevolgen van ondervindt.”

Doe dit zeker niet

Ongeveer 92 procent van de recruiters bekijkt de social media van sollicitanten, blijkt uit onderzoek van mijnonlineidentiteit.nl. Recruiter Anoeshka Maaskant (Young Capital) heeft de volgende tips voor studenten:

• Laat je niet al kotsend of ruziemakend vastleggen op beeld;
  • laat je niet negatief uit over een vorige of huidige werkgever;
  • gebruik niet te veel scheld- of vloekwoorden op social media;
  • typ niet te snel en haastig, type- en spelfouten kunnen er voor recruiters op duiden dat jij de taal slecht beheerst;
  • ben niet onzichtbaar of onvindbaar online. Van jongeren wordt verwacht dat ze een online leven hebben en dat ze actief bouwen aan een professioneel netwerk. Je valt zonder social media niet genoeg op.

Mediabewuster
Thyme van den Beuken, vorig jaar voorzitter van de medezeggenschapsraad van Fontys, is mediabewuster geworden de laatste jaren. “Ik plaats alleen maar professionele foto’s en heb juist nergens een afgeschermd profiel. Ik breng via social media projecten, podcasts en filmpjes naar buiten. Social media is mijn marketing en ik vind het prettig dat mensen dat kunnen zien.”

“Ik post natuurlijk ook geen Thymefoto’s waar ik ladderzat ben. Je moet in je achterhoofd houden dat het anders is dan vroeger, toen kon je nog dingen maken. Je kon meer flikken.”

Hij denkt dat sommige studenten social medialessen nodig hebben. “Studenten moeten beter voorgelicht worden, als ik zie wat er soms voorbijkomt. Dat zijn expliciete beelden die jouw toekomstige carrière kunnen schaden."

"Ik ken zelfs iemand die promotie wilden maken binnen een bedrijf, maar in de reacties op zijn Instagram reageerde op iemand, met daarin vertrouwelijke informatie van dat bedrijf. Op basis daarvan heeft hij de promotie niet gekregen. Zo veel gevolgen kan social media hebben tegenwoordig.”

Personal branding
Roos (25), die zowel Journalistiek als Communicatie studeerde, deed voor haar scriptie onderzoek naar personal branding. Zij is bang dat studenten erin doorslaan. “Het feit dat álles online komt, maakt veel studenten bang. Imago is zoiets belangrijks geworden, dat studenten waarschijnlijk en ten onrechte denken dat ze overal op worden afgekeurd.”

Voor de journalistiek is dat ook ‘doodzonde’, zegt ze: “Je hebt namelijk wel namen en rugnummers nodig om je verhaal te maken. Als je die niet meer krijgt - omdat iemand bang is zijn mening te geven over iets onnozels als ‘broccoli’ bijvoorbeeld, terwijl zoiets je imago niet schaadt - is dat een slechte zaak.” [Jacky Eickes]