november

Je festivalkaartje betalen met bitcoins

FRWRD-festival wil records breken als afsluiting Dutch Technology Week

Een nieuw festival dat op de eerste editie al 10.000 bezoekers moet trekken. Het FRWRD-festival (spreek uit als 'forward') is een samenwerking tussen verschillende instellingen op het gebied van techniek en kennis, waaronder Fontys. 'Beyond dance, beyond imagination', zoals de slogan luidt. Projectmanager Corné van Son vertelt alvast wat we een beetje kunnen verwachten op het festival van de toekomst.

"Festivals blijven op hetzelfde niveau hangen", zegt Van Son. "Er zijn meer dan genoeg festivals en er komen er steeds meer bij. Maar al deze festivals lijken op elkaar en durven niet te innoveren, omdat een nieuw concept zou kunnen falen en de merknaam dan schade oploopt. Dus de festivalwereld gaat niet vooruit."

Nederland op koppositie
Festivals zijn enorm populair. Dit jaar zijn er bijna negenhonderd georganiseerd, alleen al in Nederland. Vooral de dance-festivals zijn in trek en Nederland is goed vertegenwoordigd in de top 10 van beste dj's ter wereld. Dat dance-festivals populair zijn, weet initiatiefnemer Niels van Vijfeijken ook. Hij organiseert al tien jaar het Wish-festival. Samen met Van Son wil hij met FRWRD een nieuw soort festival neerzetten. "Het is goed voor de economie om een vooruitstrevend festival neer te zetten", zegt Van Son. "En we willen als Nederland onze koppositie niet verliezen. We willen tijdens FWRWD laten zien dat festivals naar een nieuw level kunnen worden getild."

Nieuwe ideeën en concepten worden bedacht en uitgevoerd en ondergaan een testmoment tijdens FRWRD. "We dragen duidelijk uit dat we gefocust zijn op nieuwe ontwikkelingen en dat er dingen getest worden. De bezoeker weet dat. Als er dan iets mis gaat, is het risico op merkschade minder groot."

Laserdroneshow
Het festival is bedoeld voor een redelijk jonge doelgroep, 18 tot en met 27 jaar. En technologie staat centraal. "Het festival is het eerste evenement in Nederland waar je kunt betalen met cryptocurrency, zoals bitcoins", vertelt Van Son.Maar dat is niet het enige vernieuwende dingetje. "Daarnaast vervangen we het traditionele vuurwerk aan het eind van het festival door een laserdroneshow. Dit is veel veiliger, kost minder geld en kun je vaker gebruiken. En het is uiteraard niet minder tof dan vuurwerk." Ook komt ook een augemented reality-project. "Op het festival zul je dingen tegenkomen die we nu nog niet zien in het dagelijkse leven, maar er wel gaan komen."In totaal lopen er dertig projecten op het festival. En daarbij zijn de projecten vanuit de Fontys-studenten nog niet meegenomen. "We gaan studenten van onder andere de opleiding IEMES (International Event Music & Entertainment Studies, red.) vragen om een bijdrage te leveren aan het festival."

Dutch Technology Week
Eigenlijk had de Dutch Technoloyg Week in een andere week plaatsgevonden, maar het is vanwege het FRWRD-festival verzet. "De organistie van de Dutch Technoloy Week wil dit evenement naar een hoger niveau tillen en net zo populair laten worden als de Dutch Design Week", zegt Van Son. "Door een samenwerking aan te gaan met het FRWRD-festival hoopt de organsiatie van de DTW dit te bereiken. De datum 9 juni komt beter uit voor het festival, dus is de DTW verzet."

Het festival vindt plaats op het terrein van de Technische Universiteit Eindhoven. Een geschikte plek volgens Van Son met grote grasvelden en dichtbij het station. "Daarnaast een goede plek om uit te dragen dat het vanuit de Brainport wordt georganiseerd. We zullen eens laten zien wat wij hier allemaal kunnen neerzetten in Eindhoven op gebied van innovatie en techniek." [Renée de Kruif]