Tilburg,
maart

Je eigen kinderen lesgeven: “Sarcasme werkt nu even niet”

Sommige Fontys-docenten staan dezer dagen voor een bijzonder klasje. Het clubje dromerige eerstejaars of wereldwijze bijna-afstudeerders is (even?) ingeruild voor het eigen kroost. Ook bij Martine Mingaars, docent Design Thinking aan Fontys Academy for Creative Industries.

Haar thuisklasje telt drie leerlingen: tweeling Noud en Ties (6) uit Groep 2 en Krijn (8) uit Groep 5. “Alle drie zitten ze op dezelfde basisschool die het online-onderwijs inmiddels prima heeft geregeld.”

De oudste kreeg een Chromebook mee en ontvangt elke ochtend een PowerPoint-bestandje met actuele taken. “Via Google Drive staan de meesters Lesgeven aan de keukentafel.en juffen de hele dag open voor vragen. Op vaste momenten zijn ze daarnaast bereikbaar via videocall.”

Buiten spelen
Terwijl Mingaars haar zoon Krijn helpt met zijn reken- en taalopdrachten kleuren de twee jongsten in lentesferen. “Eigenlijk is het weinig anders dan de onderwijsdifferentiatie in mijn Fontys-klas”, lacht ze.

Toch geeft ze toe dat er een wereld van verschil bestaat tussen campus Stappegoor en de eigen woonkamer.

“Studenten zijn volwassen, waardoor je hen steeds duidelijk op hun motivatie en verantwoordelijkheid kunt wijzen. Maar als ik tegen mijn kinderen zeg: 'Je weet zelf wel wat het beste voor je is', gaan ze toch liever buiten spelen."

Geliefde middelen als ironie en sarcasme helpen evenmin. "Sarcasme werkt nu even niet. Enfin, ik moet wat meer geduld oefenen dan anders.”

Balans
De kinderen gaan relaxed om met de ommezwaai in hun dagelijkse leven. “Natuurlijk missen ze hun vriendjes en vaste rituelen als Paaseieren zoeken met oma en opa. Als ik ze vertel dat dit straks niet kan, zie ik teleurgestelde gezichten. Maar verder ben ik vooral heel trots op ze en gaat het vlekkeloos. Ik geloof dat ze mijn manier van huiswerkbegeleiding wel gezellig vinden.”

Ondanks die gezelligheid is het momenteel aanpoten. “Mijn vriend zit in de voedingsmiddelensector en is razend druk, waardoor we thuis alle zeilen moeten bij zetten.”

Haar eigen Fontys-thuiswerk combineren met huiswerkhulp aan de kinderen is “best een grote uitdaging”. Na een paar dagen flink stoeien met schema’s, heeft ze het ritme te pakken. “Gedurende de dag is het nu in balans: er is genoeg tijd voor schooltaken, mijn werk en leuke dingen doen. Want stiekem geniet ik ook van de extra tijd met de kinderen.”

Geen juf
Tegen beter weten in hoopt Mingaars dat de scholen zo snel mogelijk weer hun deuren openen: “Dat is voor de kinderen het beste. Ik doe wat ik kan voor ze, maar ik ben geen juf. Evengoed ben ik me ervan bewust dat deze situatie misschien wel tot de zomervakantie blijft duren.”

“Mijn oudste maakt zich bij vlagen ook zorgen of hij na de zomer naar groep 6 mag… 'Leer ik nu wel genoeg thuis?', vraagt hij zich af. Komt goed hoor, maar dat is zijn onzekerheid, zoals we die nu allemaal wel hebben over het een of ander.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]