november

Janna sprint van atletiek naar bobsleebaan voor de Spelen

Ze behoort al jaren tot de subtop op de Nederlandse atletiekbaan, maar deze winter sprint studente Fysiotherapie Janna Doumpas voor het eerst in haar leven achter een bobslee. Met als doel: de Olympische Winterspelen van 2026.

Terwijl Janna volop gefocust was op de sprintwedstrijden van afgelopen zomer, kreeg ze plots een berichtje op Instagram van de pilote van het vrouwelijke bobsleeteam. “Of het me leuk leek om te bobsleeën en het team te versterken, waarbij gewerkt wordt naar de Olympische Winterspelen in Italië.”

Die kans liet Janna niet schieten. Dankzij haar ervaring op de atletiekbaan kan ze sprinten, is ze explosief en heeft ze veel kracht. “Die dingen zijn natuurlijk heel handig om een bobslee te duwen. Ik ben van nature sterk gebouwd, wat ervoor zorgt dat ik in combinatie met mijn snelheid ook goed kan duwen. Deze sport past me dus eigenlijk verrassend goed.”

Janna DoumpasPresentatie
Hoewel de combinatie op papier fantastisch lijkt, heeft Janna nog geen bobslee aangeraakt. Behalve tijdens de teampresentatie op Papendal. “Daar stapte ik in de nieuwe slee van komend seizoen. En wat denk je? Scheurde ik zo uit m’n broek in het bijzijn van pers en sponsoren.”

Janna maakt al wel officieel deel uit van het team, waarvan de piloten en remsters eind oktober naar Noorwegen vertrokken zijn om te trainen. De fysiotherapiestudente vertrekt op 13 januari. “Een week daarna zijn de eerste wedstrijden waar ik aan meedoe, het Wereld Junioren Kampioenschap. Toch best gek dat ik dan pas één week gesleed heb.”

Nieuwe uitdagingen
Om zich daar de komende tijd toch zo optimaal op voor te kunnen bereiden, heeft Janna een karretje met gewichten op de atletiekbaan staan dat zij al sprintend vooruitduwt. “Heel anders dan op echt ijs natuurlijk, maar voor mijn basis erg fijn.”

Janna houdt van nieuwe uitdagingen, maar ze krijgt het met het bobsleeën erbij ook erg druk. Na de kampioenschappen in het Zwitserse Sankt Moritz reist ze naar Oostenrijk voor de Europa Cup. Dan heeft ze een week rust en volgt half februari het NK Sprinten. Een dag later moet ze naar Winterbergen voor het WK. “Dat is heel pittig, maar ik heb ook echt zin in de tijd die komen gaat.”

Janna traint met een karretje en gewichtenStudie
Daarnaast hoopt de topsportster dit jaar ook haar studie af te ronden. Ze liep door haar sportieve agenda al een klein beetje studievertraging op in de laatste jaren, maar dat mag de pret voor haar niet drukken. “Ik ben nu, voordat ik het winterseizoen inga, mijn stage aan het afronden. De komende periode ben ik niet met school bezig, maar zodra ik terug ben, begin ik aan mijn onderzoek en scriptie.”

Daarna kan Janna zich volledig storten op de Olympische Winterspelen. “Of we daar ook echt kans maken vind ik nog moeilijk te zeggen. Ik ben nog nieuw in de sport en ken de eisen niet, maar het is wel een doel waar we naartoe gaan werken. Mijn pilote heeft veel vertrouwen in me en ik ga hier alles voor geven.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd