Tilburg,
december

Jaar afsluiten zonder de magie van de ‘Nacht’

Het is normaliter een ideaal feestje om in de kerststemming te komen: de Nacht van de Kunsten in Tilburg. Kunststudent Maria Margarida Lucas spreekt zelfs van iets ‘magisch’ en baalt daarom dat corona dit jaar roet in het eten gooit. Al is er een ‘light-versie’.

De Portugese (22) is vierdejaarsstudent bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten en het zou ook haar vierde ‘Nacht’ worden. De eerste twee jaar trad ze op met het Fontys Saxofoonensemble. De derde keer nam ze als bezoeker een kijkje bij de tientallen voorstellingen van Maria Margarida Lucasmede-studenten, overal in het gebouw van de Kunsten aan in Tilburg.

Want dat is volgens Maria het speciale aan dit evenement op de laatste dag van het studiejaar: “Van sommige FHK-opleidingen weet je dat ze er zijn, maar je hebt geen idee wat ze doen. Tijdens de ‘Nacht’ laat iedereen een stukje daarvan zien. Er worden ook heel goede concerten en voorstellingen verzorgd. Je krijgt echt een inkijkje in de wereld van een artiest.”

Gemis
Corona maakt dat dit jaar onmogelijk. Dat voelt ze zelf als een gemis, maar ze denkt vooral aan de eerstejaarsstudenten. “Zij ervaren het nu niet zoals ik dat heb gedaan. Het is op een bepaalde manier magisch. Iedereen komt samen. Er wordt serieus gespeeld, maar tegelijkertijd is er ook ruimte om samen lol te hebben.”

En om in de juiste kerstsfeer te komen. Deelnemers zijn op hun best gekleed. Er hangen decoraties. Onderweg naar een volgende act kunnen bezoekers buiten op de campus even stoppen voor een glühwein of warme chocolademelk. “En er worden ook genoeg kerstliedjes en nummers van Disney gespeeld”, weet Maria.

De Nacht Overdagt
Toch is er op vrijdag 18 december een variant met livestreams vanuit het FHK-gebouw: De Nacht Overdagt. Een gevatte toespeling op het feit dat deze van 14.00 tot 19.00 uur plaatsvindt. De streams worden onder meer verzorgd door de Academy of Music and Performing Arts (het voormalige conservatorium), waar Maria klassiek saxofoon studeert.

Maria oefent met haar ensemble voor De Nacht Overdagt.“Studenten van de Master Kunsteducatie zijn bovendien Tilburg in getrokken om verhalen van bewoners en winkeliers op te tekenen. Daar schrijven ze gedichten over op de ramen van de mediatheek van FHK”, legt de AMPA-student uit.

“Wij geven muzikaal vorm aan die gedichten: met de saxofoon, vocaal en elektronische geluidseffecten.”

Traditie voortgezet
Het zal de magie van andere jaren niet kunnen evenaren. “Maar Ik ben blij dat we de traditie een beetje kunnen voortzetten met een online-versie. Ook die brengt weer veel studenten samen”, zegt Maria. Maar in 2021 weer een echte ‘Nacht’? “Yes please!” [Tim Durlinger]

Meer over De Nacht Overdagt vind je hier.