Eindhoven,
05
december
2018
|
11:20
Europe/Amsterdam

Jaag je dromen na

Een tijdje terug luisterde ik in de auto naar een interview met Laura Dekker op Radio 1. Je weet wel, het zeilmeisje dat in haar Guppy de wereld rond wilde zeilen, maar nogal in de clinch kwam met wat Nederlandse autoriteiten. Zo’n beetje iedereen in Nederland heeft over dit onderwerp wel een mening; ik ook. Maar het gaat me nu even niet om die mening, maar om háár perceptie. Laura had, zo vertelde ze in het interview, geen problemen met het aankaarten van allerlei mogelijke problemen rond haar soloreis door de instanties, maar met het structureel blokkeren van het najagen van haar droom.

Het najagen van je dromen stuit in de regel op weerstand, realiseerde ik me. Ineens kwam bij me terug hoe in mijn omgeving een aantal jaren geleden ook niet iedereen stond te juichen toen ik, net moeder van een dochter van 2 en een zoon van 1, besloot aan een PhD-traject te beginnen. Kom met een droom en er zijn tien anderen die komen met de beren op de weg, de ‘ja maar’. Ik ben er vrij zeker van dat ook ik meer dan eens een beer op de weg heb gevisualiseerd toen iemand anders met een droom bij mij kwam.

Onze dromen presenteren we meestal niet als dromen, maar als ideeën. En ideeën vragen om feedback. En feedback heeft graag een kritisch randje. En een kritisch randje wordt al snel een beer.

Knuffelberen zijn niet erg, die maken het leven mooier en beter. Met andere woorden, feedback is een cadeau dat je helpt om je plannen beter te maken. Maar beren kunnen ook obstakels worden en de weg naar onze dromen letterlijk blokkeren.

Fontys associëren we met ‘denk groter’. Groter denken betekent niet alleen dromen, maar ook het najagen van die dromen. Daarom moeten we onze dromers misschien beter uitrusten met skills waarmee zij van beren cadeaus kunnen maken. Maar misschien moeten we onze dromers ook een handje helpen door hen te laten dromen, en de ‘ja maar’ zo nu en dan liefdevol in onze achterzak te laten zitten.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.