2023

Is dit studentenidee dé oplossing voor de woningnood?

Ga verder dan je oude denkpatronen en zoek naar een oplossing van een probleem. Dat mag iets geks of hypothetisch zijn, maar ook iets groters of realistischer. Vierdejaars student Guus Martens koos voor een opdracht van zijn opleiding Vastgoed & Makelaardij voor het laatste. Hij bedacht een concept om de woningmarkt te flexibiliseren.

Vierdejaars studenten van Vastgoed & Makelaardij worden vlak voor hun afstuderen onderworpen aan het project VastgoedLab. Daarvoor moeten ze out of the box denken en kunnen ze in principe alle kanten op. Guus Martens legde zijn focus op het op een nieuwe manier laten ontplooien van de huidige woningmarkt.

“Er zijn genoeg ideeën om het probleem van nu aan te pakken, maar veel van die ideeën zijn naar mijn mening veel te statisch”, zegt Guus. “Je kunt wel extra woningen bouwen om de woningnood tegen te gaan, maar die staan er pas over tien of twintig jaar. Misschien zijn ze tegen die tijd niet meer nodig, hebben we dan een overschot aan woningen. Het is beter om iets te verzinnen waar we direct wat mee kunnen.”

Empty nesters
Guus begon met brainstormen. Hij weet dat we in Nederland veel meer vierkante meter per persoon aan huis hebben dan in andere landen. Doen we het hier met 65 vierkante meter per persoon, moeten ze het in Groot-Brittannië doen met ‘slechts’ 45 vierkante meter de neus. Bovendien hebben we volgens Guus steeds vaker te maken met empty nesters

“Je hebt het dan over ouders met een eengezinswoning waarvan de kinderen het huis uit zijn. Die hebben vaak extra slaapkamers over, soms zelfs een extra badkamer, waar niks mee gedaan wordt. Waarom is dat zo, vroeg ik mezelf af. Waarom worden dit soort huizen niet vaker gesplitst of verhuurd?”

Het antwoord: het is moeilijk en bovendien vrij duur om bestaande huizen op te splitsen zodat je er twee verschillende woonruimtes van kunt maken. Guus denkt daarom dat het een goed idee is om vanaf nu meer splitsbare huizen te bouwen. “Dat zijn huizen waarbij je bij begin van de bouw al nadenkt over meerdere functies. In eerste instantie kan er een gezin wonen dat het hele huis tot zijn beschikking heeft, maar als de kinderen eenmaal uitvliegen, kan ervoor worden gekozen om de boven- en onderwoning op te splitsen."

Eenpersoonshuishoudens
Dat gebeurt zonder al te veel extra kosten omdat de juiste leidingen er al liggen. Het plaatsen van een extra keuken of badkamer kost dan geen tienduizenden euro’s meer. “De vierkante meters die je overhoudt als het gezin kleiner wordt, worden op deze manier veel efficiënter benut”, verklaart Guus, die met zijn idee ook inspeelt op een andere trend. “We zien tegenwoordig steeds vaker eenpersoonshuishoudens. Huizen worden nog steeds gebouwd voor complete gezinnen, maar als je woningen opsplitst, zou je in één pand ook twee eenpersoonshuishoudens kunnen zetten.”

Het idee van Guus werd op school goed ontvangen. Hij rondde het project af met een 8 en hoopt er in de toekomst meer mee te kunnen doen. “Als bedrijven heil zien in mijn idee, mogen ze me een berichtje sturen.”  [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Hans Manders
June
2023
Goed, creatief idee Guus. Ik heb zelf wat gesplitst en zie de voordelen. Jammer dat in Nederland de bouwnormen zo vaak veranderen en overheden tegenwerken.