november

'Internationalisering zit in onze strategie verankerd'

Wat doen de verschillende diensten en instituten van Fontys rondom internationalisering? Die vraag werd donderdagmiddag beantwoord tijdens de Internationalisation-HUB Live in Tilburg, waar inspireren, ontmoeten en delen centraal stond.

Kristel van Duijnhoven is als Adviseur Internationalisering bij de dienst Onderzoek en Onderwijs de initiatiefneemster van deze dag. “Dit is de eerste versie van de Internationalisation-HUB waarin we eindelijk weer live met elkaar onze kennis kunnen delen. Dat is naast elkaar inspireren, verbinden en netwerken ook echt het doel van vandaag.”

Dat gebeurt middels drie rondes van zo’n twintig minuten tijdens een Show & Share-sessie, waarin onder andere de opleidingen Engineering, Economie, Communicatie en Kunsten aan bod laten komen wat internationalisering voor hen inhoudt. Ook de diensten IT, Onderzoek en Onderwijs en Marketing en Communicatie vertellen met trots over hun vorderingen en activiteiten op internationaal gebied.

Internationale samenwerkingen
Eén van de opleidingen die deze dag extra in het zonnetje gezet moest worden, is de opleiding Kind en Educatie. Daar werken ze voor een project samen met een universiteit uit Zweden en een hogeschool uit Canada, waarbij het verder ontwikkelen van kennis maar ook het educatieve systeem voorop staat. Vincent Hoeks bekleedt als geschiedenisleraar bij Fontys een van de kartrekkersrollen in het samenwerkingsverband en legt online contact met zijn partners uit Zweden en Canada. “We hebben hier een fantastische relatie gelegd, die voornamelijk online plaatsvindt, waardoor we educatie naar een hoger niveau tillen.”

Dat beaamt ook de Canadese Jason McLester. “Deze samenwerking tussen drie landen biedt eenieder een mooie kans om te leren van andere educatiesystemen in de wereld. Dat verandert ook de inzichten bij onze studenten. In plaats van dat zij leren dat er maar één manier is om les te geven of leraar te zijn, steken ze nu juist ook iets op van anderen. En als er meer dan die ene weg is kunnen zij hun eigen carrière ook creatiever insteken en zich zelfs afvragen of wat wij hier doen het beste is voor kinderen.”

Contact met elkaar
Zowel de Canadese McLester als de Zweedse sparringspartner is dankbaar voor het internationale verband dat mede door Fontys is gesmeed. “Sommige studenten uit onze online samenwerking hebben nog steeds contact met elkaar. De reis waarin wij educatie van de pagina’s halen en naar de echte wereld brengen, hebben ze sowieso al samen meegemaakt, en wanneer ze gaan reizen zoeken ze elkaar ook op. Dat is prachtig om te zien.”

Dat goede contact moet volgens verschillende aanwezigen ook tussen de verschillende internationaliseringsteams beter opgepakt worden. “Uit de gesprekken bleek dat velen van ons eigenlijk hetzelfde doen, maar allemaal op onze eigen manier. We moeten ervoor zorgen dat we dus clusteroverstijgend gaan werken en niet steeds zelf opnieuw het wiel uit gaan vinden”, laat een van de professionals weten. “Zo zetten we internationalisering nog beter weg. Niet alleen binnen Fontys, maar ook voor onze partners.”

In strategie verankerd
Dat internationalisering al een grote rol speelt, beaamt ook college van bestuur-voorzitter Joep Houterman. Hij kon er vandaag niet bij zijn, maar wist wel nog een mooie videoboodschap voor alle aanwezigen op te nemen. “Internationalisering is een heel belangrijk onderwerp dat in onze strategie verankerd zit. En dankzij internationalisering kunnen we bijdragen aan de ontwikkeling van onze studenten, de inhoud van ons onderwijs en onderzoek. Neem het enthousiasme en de energie van vandaag mee naar jullie instituten en diensten, zodat we dit met nog meer mensen kunnen delen.”  [Noëlle van den Berg]