november

Internationale studenten zijn en voelen zich welkom

Internationale studenten voelen zich naarmate het studiejaar vordert steeds minder welkom in Nederland. De voornaamste reden is de Nederlandse politiek en de alsmaar groeiende negativiteit rondom internationalisatie. Hoe welkom voelen internationale studenten zich bij Fontys?

Yesmina en Claudia studeren allebei Software Engineering. Het leven in Nederland brengt ze veel goeds. “Ik voel me hier heel erg welkom", zegt Claudia. “Ik heb allerlei steden in Nederland bezocht en merk echt dat iedereen ontzettend aardig is. Zelfs op straat spreken mensen je vriendelijk aan terwijl ze je niet kennen. Dat is nieuw voor me.”

Yesmina en ClaudiaDaar is eerstejaarsstudente Yesmina het helemaal mee eens. “Het gaat goed met me, zowel mentaal als fysiek. Ik heb juist voor Fontys gekozen omdat we hier niet alleen veel leren over ons vak, maar ook voorbereid worden op het bedrijfsleven. Dat kenmerkt studeren in Nederland voor mij.”

Cultuurshock
Voor de Curaçaose Jean, eerstejaarsstudent ICT, liep zijn tijd in Nederland wat anders. Voordat hij aan deze studie begon, schreef hij zich in bij Fysiotherapie, waar hij de enige internationale student was op een Nederlandstalige opleiding. “Verhuizen naar Nederland was voor mij een cultuurshock. Mijn Nederlands was niet zo goed als dat van de andere studenten en ik voelde dat ik niet zo betrokken was bij de groep als de rest. Ging iedereen terrassen, dan bleef ik thuis. Ik voelde me daar niet op mijn plek.”

Inmiddels volgt hij de Engelstalige ICT-opleiding, waar hij zich meer welkom voelt dan ooit. “Dat heeft te maken met alle andere internationale studenten. Ik werk samen met Nederlanders, Bulgaren en Portugezen. Al die verschillende talen en culturen geven een fijne mix en ik voel me niet meer het zwarte schaap. Ik leer ook over de culturen van anderen en heb intussen mijn plek gevonden.”

Nemaan en MaxNiet dezelfde voordelen
Van de invloed van de Nederlandse politiek merken de studenten niet veel. De Amerikaanse Max, die International Business studeert, voelt die invloed wél. “Als student die niet uit de EU komt, is het heel moeilijk om werk te vinden. Wanneer ik met mogelijke werkgevers praat, blijkt bijna niemand te weten wat ze precies moeten doen omdat er andere regels gelden. Ik heb gewoon niet dezelfde voordelen als studenten binnen Europa. Daar mag wel wat in veranderen, zodat ook wij ons hier volledig thuis kunnen voelen.”

Welkom bij Fontys voelt de Amerikaan zich in ieder geval wel. Dat geldt ook voor zijn studiegenoot, de uit Pakistan afkomstige Nemaan. “Ik voel me tot nu toe heel welkom. Ik zit hier natuurlijk wel pas een paar maanden, dus we gaan zien wat de toekomst brengt.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd