maart

Internationale meerderheid op negen opleidingen

Vooral aantal Bulgaren stijgt

Bij negen van de 161 opleidingen van Fontys stroomden vorig jaar meer studenten in uit het buitenland dan uit Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Fontys. Het gaat om kunstopleidingen in Tilburg en economische en technische bachelors in Venlo.

Uitschieter is commerciële economie in Venlo, waar 95 procent van de nieuwe studenten uit het buitenland komt. Op de Venlose campus lopen veel Duitse studenten rond. Daarnaast groeit de groep Oost-Europeanen. Anders dan sommige universiteiten, maakt Fontys zich geen zorgen over een hoge buitenlandse instroom. Directeur Karen Neervoort van Fontys Hogeschool voor de Kunsten ziet de diversiteit onder studenten als een ‘enorme winst’.

Op alle hbo’s en universiteiten samen studeren dit jaar 122.000 internationale studenten, zo blijkt uit cijfers die Nuffic woensdag publiceerde. Dat is het hoogste aantal ooit. De Universiteit van Maastricht en de TU Delft (waar respectievelijk zes op de tien en een op de vier studenten uit het buitenland komen) zijn bezorgd. De Delftse bestuursvoorzitter Tim van der Hagen vindt dat bij bacheloropleidingen minstens de helft van de studenten Nederlands moet zijn, schrijft de Volkskrant.

Geen discussie
Neervoort ‘staat er volstrekt anders in’. “In de kunsten is dit geen discussie. Wij leiden op voor een werkveld zonder grenzen”, zegt ze. Haar hogeschool wil juist graag nog meer internationale studenten binnenhalen.

Volgens Neervoort is er geen sprake van verdringing van Nederlandse studenten. “Ja, als je meer aanmeldingen krijgt, kun je in theorie scherper selecteren op talent. Als Nederlandse studenten daar niet meer doorheen zouden komen, lijkt me dat vooral reden om de kwaliteit van de Nederlandse vooropleiding te bekijken.”

Circusopleiding
Bij de opleiding Circus and Performace Art is rond de 90 procent van de nieuwe studenten buitenlands, maar daar melden zich simpelweg minder Nederlandse studenten aan. “Dat komt omdat andere landen een veel grotere circustraditie hebben”, zegt Neervoort. “Nederland is met een inhaalslag bezig.”

Volgens Nuffic komt bijna 15 procent van de instroom op hbo’s en universiteiten dit collegejaar uit het buitenland. Fontys zit daar met 11 procent onder, net als de meeste andere hogescholen. Landelijk zit vooral het aantal Italiaanse studenten in de lift: zij verdringen dit jaar de Belgen van de derde plek. Ook het aantal studenten uit Bulgarije en vooral Roemenië neemt toe. Duitsers komen juist minder.

Italiaanse instroom
Het beeld bij Fontys lijkt daarop, al is de Italiaanse instroom hier minder groot. Belgen, Roemen en vooral Bulgaren weten de hogeschool steeds beter te vinden. Bij die laatste groep steeg het aantal aanmeldingen van 92 naar 158. Ze zijn, na de Duitsers, de grootste groep buitenlandse studenten binnen Fontys.

Vooral International Business and Management Studies (in Venlo en in Eindhoven) en HBO-ICT (in Eindhoven) zijn populair bij de Bulgaren. Zij zijn vormen daar 10 procent van de instroom in 2017. Bij Informatica in Venlo is een op de tien nieuwe studenten Roemeen. [Marten van de Wier]

NOSop3 interviewde de Roemeense Stefanie en Bulgaarse Yoanna over hun keuze voor ICT bij Fontys. Zie het filmpje hier.