oktober
2022

Intern onderzoek naar rol veroordeelde hoogleraar

Fontys Hogeschool is een intern onderzoek gestart naar de gangen van een Vlaamse hoogleraar binnen de instelling. De recentelijk voor verkrachting van een studente veroordeelde hoogleraar was regelmatig te gast als spreker en workshopleider.

Geschokt. Dat is Fontys Hogeschool nadat op donderdagavond 20 oktober bekend werd dat deze man is veroordeeld voor de verkrachting van een studente in 2016. De Belgische professor werd in september 2018 door de Koninklijke Universiteit (KU) Leuven op non-actief gesteld. Fontys Hogeschool was daarvan niet op de hoogte.

Zo kon het gebeuren dat de hoogleraar na die tijd actief was als spreker en workshopleider. Niet alleen bij Fontys, maar op hogescholen en universiteiten in heel Nederland.

Nadat het College van Bestuur van Fontys Hogeschool het nieuws via de Belgische media vernam, heeft het meteen alle banden met de hoogleraar Onderwijskunde en zijn organisatie High Impact Learning that Lasts (HILL) verbroken. Op dit moment loopt er een intern onderzoek naar de impact van zijn aanwezigheid binnen de instituten en diensten waar de veroordeelde professor actief was. Morgen worden naar verwachting de resultaten bekendgemaakt.

Crisisteam
“We willen weten met welke medewerkers en studenten de hoogleraar contact heeft gehad en bij welke instituten en diensten hij is geweest”, licht Ronald Philipsen toe. Als voorzitter van het tijdelijke crisisteam heeft hij de leiding over het onderzoek. “We hebben vooralsnog geen signalen over onveilige of vervelende situaties van medewerkers en studenten binnengekregen. Ook willen we uitsluiten dat iemand binnen onze hogeschool op de hoogte was van de schorsing en de verdenking van verkrachting.”

Het door de Vlaming ontwikkelde onderwijsmodel HILL wordt binnen Fontys breed toegepast. Bij deze methode worden volgens een beschrijving van de dienst Onderwijs en Onderzoek een aantal basisprincipes van effectief leren gecombineerd tot een samenhangend geheel. ‘Hierin staan vraagstukken uit de praktijk centraal, zijn studenten eigenaar van hun leerproces en speelt continue feedback een belangrijke rol. De docent is naast expert, begeleider van het leerproces.’

Ronald PhilipsenImpact
Voorlopig ziet Fontys de recente ontwikkelingen los van de toepassing van de onderwijskundige principes van deze visie. “Als het onderzoek daar aanleiding voor geeft, dan zou het kunnen zijn dat we ons standpunt daarop moeten aanpassen”, zegt Philipsen. “Het onderzoek richt zich voornamelijk op de schaalgrootte en de impact van de samenwerking met de HILL-organisatie en de persoon zelf. Er zijn medewerkers en studenten die een sessie met hem hebben gedaan. En dat baart ons zorgen.”

Het was Fontys niet bekend dat de hoogleraar al in 2018 door de Koninklijke Universiteit Leuven, waar hij in dienst was, op non-actief was gesteld. Philipsen: “Dat heeft de universiteit niet met ons gecommuniceerd, dus konden we dat op geen enkele manier weten. Voor zover ik weet geldt dat ook voor elke andere hogeschool en universiteit in Nederland waar hij de afgelopen jaren actief is geweest.”

Consequenties
Niettemin was Fontys graag van dit feit op de hoogte geweest. “Dan hadden we op dat moment ons standpunt kunnen bepalen”, aldus Philipsen. “De hoogleraar was toen natuurlijk nog niet veroordeeld, maar als we hadden geweten dat er verdenkingen waren en dat hij op non-actief was gesteld, dan had dat consequenties gehad voor onze keuzes op dat moment.”

Fontys dook de afgelopen dagen samen met de Radboud Universiteit Nijmegen geregeld op in de landelijke en regionale media na de veroordeling van de hoogleraar. Volgens Philipsen staat dit los van het feit welke rol hij binnen Fontys heeft gespeeld en hoe vaak hij werd ingehuurd. “Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft gehad dat we tijdens de herfstvakantie bereikbaar waren en andere instellingen mogelijkerwijs niet.”

Gerucht
Onzin, noemt de voorzitter van het crisisteam de geruchten als zou de professor voor 160.000 euro op de loonlijst staan van Fontys Juridische Hogeschool. Philipsen heeft hierover contact gehad met directeur Joris Fiers. “Dit verhaal klopt niet.”

Philipsen ontkent echter niet dat de veroordeelde hoogleraar de afgelopen jaren op verschillende plekken binnen Fontys is ingehuurd om te komen spreken of een workshop te leiden en daarvoor is betaald. “Maar hij staat op geen enkele manier op de loonlijst.” [Marieke Verbiesen]

Rick Torfs
February
KUL = Katholieke Universiteit Leuven en niet Koninklijke
Wim van de Riet
2022
In de herfstvakantie heeft Fontys zelf ook actief internetpagina's over Filip D. verwijderd (zoals hier: https://www.fontys.nl/nieuws/filip-dochy-keynote-spreker-fontys-docentevent/) of werden zaken herschreven, zodat de naam van Filip D. niet meer voorkwam op de pagina (zoals hier: https://fontysblogt.nl/onderwijs-kan-anders-high-impact-learning-that-lasts/). Dat trekt wellicht ook de aandacht.
harry
2022
als je Filip D. verder niet wenst te noemen is het wellicht ook handig om de verwijderde link niet volledig te kopiëren (daar staat zijn naam gewoon in...)
Wim van de Riet
2022
Het is weinig consequent van mij. Dat klopt! Fontys noemt hem overigens wel volledig bij zijn naam (zie https://www.fontys.nl/actueel/fontys-verbreekt-samenwerking-met-hill-organisatie/), maar Bron weer niet. Vandaar wellicht mijn halfslachtige oplossing. Ik weet niet of het vermijden van de naam bij Bron samenhangt met het beroep dat hij recent heeft aangetekend (zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/29/professor-verkrachtingszaak-in-beroep/), want veroordeelden kan je gewoonlijk weer met de volledige naam aanduiden.