september

'Instant' woonunits voor internationale studenten

De bouw van driehonderd tijdelijke studentenwoningen aan de Insulindelaan in Eindhoven is in volle gang. Daarvan zijn 99 units voor internationale eerstejaarsstudenten van Fontys Hogescholen bestemd, maar zij moeten nog een paar maanden wachten voordat ze er kunnen intrekken.

De oplevering van de woningen gaat namelijk in fases en de Fontys-units behoren tot de derde en vierde oplevering, weet coördinator studentenadministratie international Margot Findhammer. “Op 28 november en 16 december, om precies te zijn. 74 woningen zijn al aan huurders toegewezen, voor de resterende 25 vinden we in de komende maanden ongetwijfeld nog studenten.”

Bedrijfsschool
Omdat de meeste internationale studenten al zijn gestart met hun opleiding bij Fontys, was een tijdelijke oplossing nodig voor de toekomstige huurders aan de Insulindelaan. Die vond Findhammer, samen met haar zeskoppige team, in de oude Philips Bedrijfsschool aan de Frederiklaan/Kastanjelaan in Eindhoven.

“Dat historische pand wordt nu gerenoveerd tot een appartementencomplex en sommige studio’s zijn al klaar, maar zolang nog niet alles gereed is, mogen die niet voor vast verhuurd worden. Via Holland2Stay hebben we geregeld dat onze internationale studenten daar kunnen wonen totdat de units aan de Insulindelaan klaar zijn.”

Voor de studio’s in de oude Philips Bedrijfsschool betalen de internationale studenten dezelfde huurprijs die ze straks kwijt zijn voor hun woning aan de Insulindelaan; 400 euro per maand. Dat betekent dat Fontys het prijsverschil (de studio’s kosten eigenlijk 600 euro per maand) voor de studenten betaalt.

Extra bijdrage
Die extra bijdrage valt binnen een pakket aan hulpvoorzieningen die Fontys Hogescholen biedt aan internationale eerstejaarsstudenten. “We helpen ze bijvoorbeeld ook met vergunningen of andere administratieve rompslomp, maar zeker ook met huisvesting. Daar is een groot tekort aan in steden als Eindhoven”, aldus Findhammer.

“We zijn eigenlijk het hele jaar bezig met het bij elkaar sprokkelen van studentenwoningen. En volgens verwachtingen van de opleidingen groeit het aantal internationale studenten jaarlijks met 10 procent.”

Het team studentenadministratie international houdt zich alleen bezig met internationale studenten in Eindhoven en Tilburg. De campus in Venlo doet de huisvesting zelfstandig. Het grootste aantal internationale studenten komt naar Eindhoven, met name voor Fontys Hogeschool ICT. “Dat is wel echt de uitschieter”, vertelt Findhammer.

Maximaal twee jaar
De units in aanbouw op de Insulindelaan zijn achttien vierkante meter groot en hebben een eigen keuken, douche en toilet plus gemeenschappelijke ruimtes voor wasmachines en fietsenstalling. Studenten mogen er maximaal twee jaar blijven wonen.

De woningen worden geplaatst door woningbouwbedrijf Jan Snel in opdracht van Vestide en zijn speciaal bedoeld voor internationale studenten van Fontys en de Technische Universiteit. Ze blijven vijftien jaar op het terrein aan de Insulindelaan staan, daarna gaan ze naar een nieuwe locatie. [Anke Langelaan]

Gilton thomad
Kunnen studenten aan de ict fontys niet in aanmerking komen