Eindhoven,
28
augustus
2017
|
19:04
Europe/Amsterdam

Initiatieven voor kinderen winnen Denk Groter-prijzen

Een drone en een regionaal netwerk voor professionals in de jeugdzorg: de jaarlijkse Denk Groter-prijzen voor studenten en medewerkers zijn vanmiddag toegekend aan twee heel verschillende initiatieven. Ze liggen wel allebei op het gebied van kinderen en jeugd.  

Studenten Jordy van Loon en Tim Vissers van Hogeschool Kind en Educatie en beleidsmedewerker Liesbeth Faas van de Hogeschool Pedagogiek hebben ideeën ontwikkeld waarmee uiteindelijk kinderen zich beter kunnen ontwikkelen.  

Digitale stemmen
De dronecup van Van Loon en Vissers is een spel/wedstrijd rond een drone voor basisscholen. Bij kinderen stimuleert het spel creatief denken en samenwerken, bovendien wilden de studenten de kinderen enthousiast maken voor het vak techniek. Ze hebben voor hun project basisscholen met elkaar in contact gebracht en onderzoek laten doen door de Radboud Universiteit. Verbinden en netwerken blijkt sowieso een sterke kant van deze twee: ze hadden een flinke achterban weten te mobiliseren die digitaal op hen stemde. Het aantal stemmen plus het oordeel van de jury bepaalde de prijswinnaars. 

Een neveneffect van de prijs voor deze twee is de uitstraling, hoopt cvb-lid Hans Nederlof die de Denk Groter-sculpturen uitreikte. Het gaat immers om twee mannelijke Pabo-studenten die een prijs winnen, wellicht heeft dat meer jongens tot gevolg op deze opleiding, en: “Meer meesters in het basisonderwijs leidt tot meer rolmodellen voor jongens en meer competitieve opdrachten waardoor jongens zich aangesproken voelen.'' 

Van Loon en Vissers zijn afgelopen zomer afgestudeerd en gaan komende maand hun dronecompetitie organiseren voor verschillende basisscholen in Limburg. Vervolgens gaan ze samen naar Amerika om te reizen en te werken.  

Aan tafel colleges 
Liesbeth Faas heeft een regionaal netwerk in de jeugdhulpverlening opgezet. Zij zag, als beleidsmedewerker bij de Hogeschool Pedagogiek, dat er een kloof was tussen de generalistisch werkende jeugdprofessionals in wijkteams en specialistische jeugdzorgwerkers in de instellingen. Er was duidelijk behoefte aan kennisuitwisseling; Faas nam, samen met een collega van Samenwerkende Jeugdhulp Specialisten, het initiatief voor een reeks informele ontbijtsessies. Deze sessies groeiden uit tot de zogeheten Aan tafel colleges, die via YouTube te zien zijn.  

Inmiddels hebben meer dan vierhonderd professionals al deelgenomen aan deze colleges. Het initiatief van Faas levert een schat aan werkveldervaring op voor alle partijen aan tafel'', prees Nederlof.  

De prijswinnaars krijgen 3.000 euro, te besteden aan verdere uitwerking en onderzoek van hun initiatief.

Waterschimmels
Voor zowel de studenten als de medewerkers waren er ook tweede en derde prijzen. Bij de studenten haalde een groep van elf studenten van de Hogeschool Engineering de tweede plaats (2.000 euro) met een prototype voor een bewaarmethode van waterschimmels, hetgeen onderzoek naar deze ziekteverwekkers bij planten en dieren beter mogelijk maakt. Bij de medewerkers won Marlou Heskes van Hogeschool ICT vanwege haar inspanningen voor autistische studenten. Zij heeft een begeleidingstraject opgezet, waarvan de pilot zeer succesvol is.  

Zelfladende laptop
Student Paul van der Heijden van de Hogeschool voor de Kunsten won de derde prijs (1.000 euro) in zijn categorie. Hij onderzoekt de ontwikkeling van creativiteit in de kunstvakken en de niet-kunstvakken en hoe augmented reality en virtual reality daarbij een rol kunnen spelen. Martin Ederveen van de Hogeschool ICT tenslotte kreeg de derde prijs voor het ontwikkelen van een laptop die zichzelf op kan laden. “Het lijkt nog maar een kleine stap op weg naar iets groots in wereldwijde educatie", aldus Nederlof: “A laptop for every child.'' 

Het aantal inzendingen voor de Denk Groter-prijzen is met 46 inzendingen dit jaar bijna verdubbeld vergeleken met 2016 (24). [Debbie Langelaan]

Fotografie: Rien Meulman