Eindhoven,
13
februari
2019
|
17:09
Europe/Amsterdam

Ingenieurs voor de klas bij Fontys: goed idee

Hightechbedrijf ASML wil honderden ingenieurs beschikbaar stellen om daarmee het tekort aan docenten in het technisch onderwijs te helpen oplossen. Goed idee? Gerard Lenssen, directeur FH Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek vindt van wel.

“Ik ben blij met het initiatief”, reageert Lenssen. “Het voorstel ondersteunt de zoektocht naar een goed ecosysteem. Het draagt bij aan het vinden van een oplossing voor het tekort aan technisch educatieve professionals in het beroepsonderwijs. Als we samen in deze regio de schouders eronder zetten is er veel mogelijk.”

Samenwerkingen
Fontys werkt momenteel al samen met brancheorganisaties in de regio waaronder Bouwend Nederland, OTIP en OOM. Het doel van die samenwerking is om in de regio een structuur te creëren waarin aanbod en vraag bij elkaar kunnen worden gebracht. "Op die manier kan Fontys de scholing van mensen uit het bedrijfsleven naar educatieve professionals vormgeven", aldus Lenssen. 

Volgens topman Peter Wennink sluit het aanbod van ASML goed aan op het Techniekpact, een overeenkomst tussen ondernemersorganisatie FME, samenwerkingsverband 4TU en de Vereniging van Universiteiten (VSNU). De drie onderwijsinstellingen streven naar een verbetering van aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector.

Valkuilen
Lenssen benadrukt dat het initiatief "nog maar eens het resultaat van eerder onderzoek onderstreept", waaruit blijkt dat 40 procent van de werkenden in de techniek graag een bijdrage wil leveren aan het onderwijs.

Een oplossing vinden is volgens hem echter nog niet zo makkelijk als het lijkt. “Het tekort aan technische educatieve professionals is en blijft een lastig probleem met vele valkuilen.”

Aan de slag voor de klas
Eerder deze week ontstond er ook een ander nieuw initiatief om het lerarentekort te lijf te gaan: het convenant Aan de slag voor de klas.

Werknemers van banken en verzekeraars die een baan als docent overwegen, kunnen via een orientatietraject onderzoeken of zij geschikt zijn voor het vak. Mocht dat zo zijn, dan krijgen zij een op maat gemaakt lerarenopleiding aangeboden. [Femke Molenaar]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.