Tilburg,
september

In Tilburg wordt gewerkt aan gezond Brabants sportklimaat

Ze waren al bekenden van elkaar, maar nu is de samenwerking officieel: Fontys Economische Hogeschool Tilburg (FEHT) is kennispartner van BrabantSport. Studenten ondersteunen deze organisatie met onderzoekstrajecten naar onder meer het effect van topsport in Brabant.

“Wij hebben vaker gebruik gemaakt van diensten van Fontys-studenten. Ze doen bijvoorbeeld onderzoek naar de sociaal-maatschappelijke en economische impact van de topsportevenementen die BrabantSport ondersteunt”, zegt manager partnerships Marcel Balkestein. “Zoals Libéma Open (tennis) of Indoor Brabant (paardensport).”

BrabantSport maakt zich hard voor een gezond sportklimaat door te investeren in evenementen, talentontwikkeling, innovatie en sporten met een beperking. Dat gebeurt op initiatief van de provincie Noord-Brabant en met steun van overheden, sportbonden en kennisinstellingen als Fontys.

Het voormalige lectoraat Sportbusiness (2010-2018) van FEHT legde de eerste contacten. Het voerde impactmetingen uit van sportevenementen. In eerste instantie was dat contractonderzoek. De laatste jaren wordt echter meer inhoudelijk met BrabantSport samengewerkt, in het licht van de onderzoeksrol van het hbo: studenten erbij betrekken en bevindingen inpassen in het onderwijs.

Geen kwalificatiewedstrijden in Eindhoven voor de Olympische Spelen dit jaar voor Fontys-student en topsporter Kyle Stolk.Afgelast
Door de coronacrisis zijn dit jaar zowat alle grote sportevenementen afgelast. Wel zou de Kenniskring van FEHT, zoals het onderzoeksteam zich volgens kartrekker Bart van Bezooijen noemt, op 7 en 8 november het EK veldrijden in Rosmalen bezoeken.

"Maar da’s zonder publiek. Onze metingen hebben met name betrekking op de economische effecten voor de regio en het sociale nut voor bezoekers. Studenten bevragen ze bijvoorbeeld naar het hoe en waarom van hun bezoek en bestedingen. Daarvan is nu geen sprake."

De verwachting is wel dat er komend voorjaar flink wat kwalificatie-evenementen komen voor de Olympische Spelen van Tokio in 2021. "Met een afstudeerstage bij de provincie Noord-Brabant vergroten we momenteel bovendien onze kennis over impact van sportevenementen. Daarbij worden alle metingen van 2010 tot 2018 bij elkaar gegooid en geanalyseerd", aldus Van Bezooijen.

SPECO-studenten
Waarom wordt de samenwerking formeel gemaakt? Balkestein: “Voorheen viel BrabantSport onder de Bart van Bezooijenprovincie. Nu is het een zelfstandige stichting die de eigen broek moet ophouden en zelf onderzoek doet. Met het oog daarop is het bestaande contact met Fontys nou geformaliseerd.”

Er zijn zo'n tachtig studenten bij betrokken, onder meer van de FEHT-opleidingen SPECO Sportcommunicatie en Sportmarketing. "Studenten maken kennis met het werkveld op een manier die ze nog niet kenden. Het helpt hen bij de keuze van de sector waarin ze later willen gaan werken", aldus Van Bezooijen, die naast onderzoeker ook docent is bij SPECO Sportmarketing.

Geen geld
Fontys draagt overigens niet bij in geld. Bij BrabantSport bestaat de mogelijkheid voor instellingen om zich als partner in te kopen. Van Bezooijen: "Fontys is de eerste die onder het label kennispartner inhoudelijk met BrabantSport samenwerkt". [Tim Durlinger]